KRISTIANSAND: — Hittil i år har vi hatt en økning på 3,4 prosent sammenliknet med i fjor. Det er en økning på 90.000 reiser, forteller Siv E. Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT).

Så langt i år, til og med oktober, er det solgt 2,8 millioner reiser på metrobussene i Kristiansand. Veksten på andre ruter i Kristiansand er på to prosent, mens det er en svak nedgang i antall reiser ellers i regionen. Bare i oktober er økningen i antall reiser i Kristiansand på 10 prosent sammenliknet med oktober i fjor.

— Det er vanskelig å si hva som er årsaken til veksten. Vi ser imidlertid en økning i salg av ulike typer busskort, påpeker Wiken.

Neste år forventer AKT en ytterligere økning i antall bussreiser, i forbindelse med at rushtidsavgiften trolig innføres.

Er du fornøyd med busstilbudet? Stem til høyre eller si din mening i debatten!

Aksjonerte

Mandag overleverte Naturvernforbundet 44 busshistorier til Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder. Historiene skal illustrere misnøye med busstilbudet i Kristiansandsregionen. Rundt 15 personer, blant andre medlemmer fra Naturvernforbundet, Grønn Hverdag og politikere, møtte fram for å vise sin støtte.

AKSJONERTE: Fra venstre: Aud Gjengedal Pedersen (helt foran), Stein Inge Dahn, Brit Johnsen, Roald Johannessen, Heidi Foyn Thomassen, Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, leder av Naturvernforbundet i Kristiansand, og Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder. Ulltveit-Moe overleverer her 44 busshistorier til Damman. Foto: Tormod Flem Vegge

— Poenget vårt er å vise at busstilbudet i Vest-Agder er underfinansiert. Det er hull og mangler i rutetilbudet, særlig i Kristiansand; på Bråvann, Kongsgård II, Sødal og på Eg, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, leder av Naturvernforbundet i Kristiansand, som krever at politikerne bevilger betydelig flere millioner til kollektivtilbudet i 2013.- Vi overleverer her en del sørgelige historier, påpeker Ulltveit-Moe.

- Godt tilbud

Terje Damman mener tilbudet i Kristiansand er tilfredsstillende.

— Kollektivtilbudet i Kristiansand er rimelig bra, sammenliknet med mange andre større byer i Norge. Vi får jevnlige innspill fra folk som ønsker et bedre kollektivtilbud, men vi kan ikke ha bussruter til alle destinasjoner. Det blir for kostbart, sier han.

Undersøker tilfredshet

Siv E. Wiken forteller at AKT hvert år gjennomfører to kundetilfredshetsundersøkelser blant busspassasjerer i regionen. Undersøkelsene har blitt gjennomført siden 2009. — Da er dette med rutetilbud ett element som undersøkes. Kundetilfredsheten i forbindelse med rutetilbud har vært relativt stabil de siste årene, forteller hun.

— Folk i områder med hyppige bussavganger er mest fornøyde, sier Wiken.

Trenger belønningsmidler

Wiken sier at selskapet neste år er avhengig av belønningsmidler for at busstilbudet i Kristiansand kan opprettholdes på samme nivå som nå.

— For å håndtere generell passasjervekst og passasjervekst som følge av rushtidsavgift, er vi avhengig av belønningsmidler. Vi regner med at vi får overført 25 millioner kroner av belønningsmidlene, sier hun.

— Vi jobber beinhardt for å få mest mulig ut av midlene vi får, men vi kan ikke gjøre alle fornøyde, legger Wiken til.

I fylkesrådmannens budsjettforslag ligger det inne et forslag på 199 millioner kroner i tilskudd til AKT, uten belønningsmidler.