GRIMSTAD: Det var en meget fornøyd styreleder Atle Bergshaven som i går kunne fortelle pressen at han hadde brukt rundt 70 millioner kroner av firmaets egenkapital for å kjøpe seg inn i et investeringsselskap som igjen har kjøpt gassdelen av Eitzen rederi.

Berghav Management eier 51 prosent av firmaet C-gas som igjen overtok ni gassbåter og fem båter på lange leiekontrakter.

– Det er ingen hemmelighet at vi har ønsket oss inn i gassmarkedet, og når denne muligheten dukket opp valgte vi å slå til, forteller Atle Bergshaven.

– Det er vanskelig å bygge seg opp og inn i gassmarkedet, derfor var det viktig og riktig for oss å kjøpe oss inn i et velrenommert og eksisterende selskap.

Flytende energi

Bergshav-gruppen har før dette oppkjøpet 36 båter, størstedelen innen råolje. – Vi er størst innenfor flytende energi, slik sett passer det godt at vi får kjøpt oss inn i gassdelen, sier Bergshaven.

Dette er et industrielt, stabilt og voksende marked vi har tro på i fremtiden. Gass er i vinden, ikke minst med tanke på miljøgevinster, understreker styreformannen.

Bergshav går inn i dette markedet sammen med to, tre andre investorer som foreløpig ikke er kjent. Gjennom firmaet C-gas kjøpte man opp Eitzen gas for i underkant av 300 millioner norske kroner.

Eitzen gas består av ni såkalte LPG-skip (gasskip) bygget i perioden mellom 1991 og 1995. Disse er på mellom 1800 og 3200 kubikkmeter. I tillegg leaser selskapet på langtidskontrakter i dag fem nyere gasskip bygget i 2006 og 2007. Disse er også noe større.

Har kontrakter

– Denne flåten har allerede for inneværende år kontrakter som binder opp 90 til 95 prosent av kapasiteten. – Når prisen var fornuftig, vi har stor tro på gassmarkedet og vi fikk en organisasjon som er svært godt drevet så valgte vi å slå til. Det er viktig for oss å beholde organisasjonsstrukturen i selskapet, blant annet sitter man på et kontor i København med åtte personer som kjenner dette markedet ut og inn. Kundene skal ikke merke at båtene har fått nye eiere.

– Bergshaven peker på at det er en stigende etterspørsel etter gass i Europa og Verden. Markedet for gass er oversiktlig og fordi slike skip er dyre å bygge kommer det få nye skip inn i markedet. – Vi satser på at dette vil gi en stabil inntjening og at vi kan være med i et marked i vekst. Dette er hyggelig for oss, sier Bergshaven.