AGDER: Strømmen til Mona Ertzeid og de andre husstandene i Ny Hellesund forsvant søndag morgen. Ett døgn senere er de fremdeles uten strøm.

— Jeg skal snart ha eksamen, så jeg må sitte og lese med hodelykt. Kjøleskapet begynner å bli varmt og vannet er kaldt, sier Ertzeid til fvn.no.

Hun har nettopp tatt en iskald dusj. Eggene hun hadde til ruging måtte hun kaste på sjøen.

— Dette er jo bare småting som vi kan leve med, men det jeg reagerer på er at vi ikke får noe ordentlig svar fra Agder Energi, sier hun

Ikke oppdater nettside

I løpet av søndagen fikk hun to sms fra kraftselskapet om at det var problemer med strømnettet i området. Ertzeid regnet med at strømmen kom tilbake i løpet av kvelden, men også natten var mørklagt.

— Jeg prøvde å ringe i dag tidlig. Etter å ha sittet én time i telefonkø, fikk jeg beskjed om at de visste at det var en feil. De kunne imidlertid ikke informere om noe mer og henviste til nettsiden, forteller hun.

Da hun fikk sjekket Agder Energis nettside, var ikke informasjonen oppdatert siden søndag ettermiddag.

— Det må jo være en svikt i systemet her, sier Ertzeid.

- Beklager

— Vi beklager at kunder ikke har fått god nok informasjon, sier informasjonsrådgiver Hanne Liv Refsnes i Agder Energi.

Hun forklarer noe av problemene med at telenettet også har vært nede i perioder. Noe som har gjort det vanskelig for innringere å komme i kontakt med kraftselskapet.

Men Refsnes ser også at nettsiden burde vært bedre brukt.

— Vi ser at vi bør utnytte nettsidene våre mye større grad enn vi har gjort i slike situasjoner. Det er noe vi vil bedre, sier hun.

Klokka 10.30 fikk nettopp Ertzeid en ny sms om at det var alvorlige feil på strømnettet i hennes område.

— Jeg håper bare pinnekjøttet holder seg til jul, sukker hun.