MISTER KUNDER: Jo lenger tid som går uten at vi kan levere et fullverdig tilbud som havn, desto større er risikoen for at våre kunder ser seg om etter andre havnetilbud, advarer Thomas Granfeldt jr, driftssjef i Kristiansand havn. Foto: Mai Linn Opseth Tronstad

KRISTIANSAND: — Vi har ikke en dag å miste for å komme i gang, sier driftssjef i Kristiansand havn, Thomas Granfeldt jr.

Han mener situasjonen er kritisk.

— Color Line må få drivstoff levert på tankbiler fra Oslo, Yachtene uteblir og potensielle shippingaktører vurderer andre havner. Dette er noen av konsekvensene etter at Shell la ned på Odderøya 1. januar.

Kristiansand mangler nå et fullverdig bunkringstilbud til skipstrafikken, og byen går glipp av millioninntekter på ikke å kunne levere drivstoff til skip.

- Kan ta et år

I april kunne fvn.no fortelle at Moldegaard Maritime Logistics AS overtar driften av bunkersanlegget på Odderøya.

Men siden de gamle tankene inne i fjellet ikke holder moderne standard, må det settes opp nye tanker ute. Moldegaard har levert byggesøknad og bedt om å få sette opp tre nye tanker som skal sprenges ned i fjellet og kun være synlig fra sjøen. De store, hvite Shell-tankene skal fjernes.

- Dette inngrepet i naturen krever en ny reguleringsplan for området, mener teknisk direktør Ragnar Evensen.

Han peker på aspekter som friluftsinteresser, miljø og estetiske hensyn, og understreker at han ikke er negativ i utgangspunktet.

- Etter det vi kjenner til skal de nye tankene integreres i fjellsiden, og bli mindre synlige enn dagens Shell-tanker?

- Det er like fullt snakk om en utvidelse av bruken. Vi kan ikke bygge en haug med nye tanker uten en skikkelig utredning først, så nå har vi bedt havna sette i gang en reguleringsprosess, sier Evensen.

- Hvor lang tid kan det ta før Moldegaard kan ta over?

— Det tar jo gjerne bortimot et år, slike ting, sier Evensen.

LES OGSÅ: Må kjøre 33 mil for å fylle Superspeed

- Kristiansand blir miljøbrems

— Det er ikke snakk om en bruksendring av området, og for oss er dette en kritisk situasjon. Vi blir i tillegg en miljøbrems, mener driftssjef Granfeldt i Kristiansand havn.

Han fortviler over at ikke Kristiansand kan tilby fullverdig leveranse av drivstoff.

— Vi trenger hjelp fra kommunen slik at ny driver kan få gjort de forandringene i anlegget de trenger. Det er jo ikke snakk om en bruksendring av området, nå etterlyser vi litt smidighet, sier Granfeldt jr.

Granfeldt er bekymret for miljørisikoen ved å frakte drivstoff til Color Line og den øvrige skipstrafikken på bil. Enda et års tid. Color Line har også signalisert kraftig at de ikke ønsker å ha det slik.

— Det er jo snakk om flere hundre tankbiler i måneden på E 39 og E 18, vi går baklengs inn i framtida, sukker Granfeldt jr.

Blir lavere enn Shell-tankene

— De nye tankene kommer lavere enn de som står der i dag. Det er bratt i fjellsidene på Odderøya, og vi sprenger tankene godt ned, det er ikke et så fantastisk stort prosjekt, sier daglig leder Geir Solemdal i Moldegaard Maritime Logistics AS.

Han legger ikke skjul på at prosessen nå går langsommere enn de hadde ønsket.

— Det er klart. Vi taper ikke penger, men vi tjener ikke penger heller. Og mijøaspektet er ganske sterkt tilstede. Det er jo samfunnet som taper penger på lang sikt, sier han.

- For dere kunne ha startet driften umiddelbart?

— Ja, fra vårt ståsted kunne vi nok tenke oss at alt gikk litt fortere, det er ingenting som står på oss, sier Solemdal.