EN PRAT: Espen Hennig-Olsen forteller at ting ser veldig bra ut for Flynonstop. Lakkerer Ronny Åsen følger med til venstre. Til høyre står Jostein Syvertsen fra reklamefirmaet Fundament og eier av bilverkstedet Hagen&Tveit, Steinar Hagen. Foto: Odd-Inge R nning Uleberg

VENNESLA : Der bor og jobber Ronny Åsen, en billakkerer med evner litt utover det vanlige. Fredag morgen kunne han avdekke og vise fram alle fargeprøvene han har testlakket seg fram til de siste dagene.

— Perfekt

— Det måtte en venndøl til. Da vi forhørte oss sammen med reklamebyrået, var det ingen tvil. Vi fikk klar beskjed om å gå til Ronny i bilverkstedet Hagen&Tveit. Han omtales bare som best. Jobben er da også perfekt utført, forteller Hennig-Olsen.

DER HAR VI DEN: Espen Hennig-Olsen og Jostein Syvertsen sjekker alle fargene nøye. Her har de funnet den de vil ha som grunnfarge på flyet. Lakkerer Ronny Åsenbruker lampe for å vise lysforskjeller. Foto: Odd-Inge R nning Uleberg

— Moro det. Jeg har kanskje litt greie på fargekombinasjoner. Det kommer ikke sjelden folk med gamle veteranbiler når ødelagte farger skal gjenskapes, men fly har jeg aldri vært borti før, sier Åsen beskjedent, som har drevet med lakk i 11-12 år.Inne i verkstedhallen og lakkeringsrommet i Tjønnvoll industriområde har han rigget 15.20 fargeprøver til Hennig-Olsen som kom til Vennesla sammen med sin "hjelpemann" Jostein Syvertsen fra Fundament reklamebyrå. Begge er imponert. En fargeplate er for blå, en annen for rosa. En skifter litt for mye farge i lys og mørke.

— Der er den! Akkurat den lilla der, sier Hennig Olsen, når lakkerer Ronny viser ham fargeplaten han mener fungerer best.

Fem farger

Flynonstops ene innleide fly skal lakkeres i Brasil over jul. Testplatene fra Vennesla flys dit allerede om et par uker. Flyet får fem farger i tillegg til hvitt, en lilla bunnfarge, en annen til motorer, to til logo, pluss en stripe i gull.

— Vi kunne sendt fargekoder, men det blir ikke bra nok. Nå har vi kodene pluss testene. Nå vet vi at vi får akkurat den fargen vi skal ha. Det koster 400.000 å lakkere flykroppen. Derfor lønner det seg å bruke ekspertisen i Vennesla, forklarer Espen Hennig-Olsen.

Verkstedeier Steinar Hagen kommer innom. Han skryter at jobben Ronny Åsen har gjort.

Know-how

— Det er jo sånn det skal være fremover, er det ikke? Jobbene gjøres i utlandet, mens vi har kompetansen her hjemme. Du skal ikke kimse av know-how fra Vennesla, sier Hagen.

Hennig-Olsen har også vært i Los Angeles for å få riktig interiør til flyet. Han er opptatt av at alt skal stemme. Bookingen da?

— Det ser veldig bra ut. Overraskende bra, for det er jo lenge til vi skal fly. Tall får du ikke. Vent til desember, sier Hennig-Olsen, takker Ronny Åsen for jobben og drar videre til neste møte.

Rekker han alle, skal første fly lette fra Kjevik 25. april - med farger fra Ronny i Vennesla.