KRISTIANSAND: Dermed kan det være slutt for ferjetrafikken som har pågått siden nyttår.

Opplysningene om stans i seilingene kommer fram i en e-post som er sendt av Gennady Karpechenkov, leder for det ukrainske selskapet som opererer den danskeide ferja Victoria VI.

De har utstyrt ferja med mannskap og leid ut sine tjenester til Thy Ferries.

— Vi kommer til å informere vår time-charter om at fartøyets aktivitet vil opphøre, skriver han i e-posten som er sendt til den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF).

Konflikt

Bakgrunnen for at ukrainerne nå varsler stans i seilingen, er den pågående konflikten om mannskapenes arbeidsforhold. Den danske sjømannsorganisasjonen 3 F har krevd at mannskapet skal få en betaling på 20.000 kroner i måneden og ikke 9.000 som i dag.

Thy Ferries har avvist kravet og danske fagforeninger har varslet aksjoner.

Men ifølge e-posten fra Karpechenko har også det ukrainske selskapet vært i kontakt med både ITF og Thy Ferries. De har fått klart beskjed om at Thy Ferries ikke kommer til å inngå en lønnsavtale av den typen som 3F og ITF krever.

Derfor velger de å trekke seg fra seilingene.

Sosial dumping

Representanter fra Thy Ferries har valgt å ikke svare på noen henvendelser fra pressen. Men ifølge inspektør Morten Bach i ITF betyr den siste utviklingen at det nå blir slutt på seilingene mellom Hanstholm – Hirtshals.

Han har selv hatt kontakt med både Thy Ferries og det ukrainske managementselskapet som har benyttet Victoria VI.

— Det er bra at det blir startet et lokalt foretak som Thy Ferries. Men vi kan ikke akseptere sosial dumping av den grunn, sier Morten Bach.

De danske fagforeningene har varslet aksjoner i løpet av de kommende ukene hvis konflikten ikke løser seg. De kommer til å nekte å levere olje og proviant, mens det på norsk side kan bli blokade. Nå kan altså ferja med det ukrainske mannskapet ha sluttet seilingene før den tid.