DØGNET RUNDT: Det arbeides døgnet rundt nede i det dype Sarvsjuvet i Bykle. Selv nattestid glimter det i tobben med betong (midt i bildet) der den 48 meter høye heisekranen bringer den ned til arbeiderne som støper demningen. Foto: Johs. Bjørkeli
NY KRAFTSTASJON: Kraftverksdirektør Reidar Ove Mork inspiserer arbeidet med Skarg Kraftverk som bygges i østenden av Botsvatn i Bykle. Denne vil produsere  69 GWh i året, tilsvarende strømforbruket til 3.500 eneboliger. Foto: Johs. Bjørkeli
STEINTIPP: I en tverrdal til Sarvsjuvet, i Bjorbekkjuvet, skal det lagres ca. 120.000 kubikkmeter steinmasse fra tunnelene som drives her. Mosdøl i Bykle i bagrunnen. Foto: Johs. Bjørkeli

BYKLE: — Torsdag gikk den første tobben betong ned i bunnklossen på dammen. Det var en milepel, sier anleggsleder hos entreprenørselskapet Kruse Smith, Kai Tore Vatland.

Han kikker opp mot baljen, eller «tobben» som anleggsfolkene sier, der den svever ned mot forskallingen i bunnen av dammen. Hver tobbe inneholder 1,5 kubikkmeter betong.

NATTARBEID: Betongbiler, heisekran og anleggsfolk jobber døgnet rundt med å støpe betongdammen like ved Bykle sentrum. Bildet er tatt fra Riksvei 9 over Sarvsjuvet mot grenda Stavenes. Foto: Johs. Bjørkeli

Ny innsjøOm halvannet år, i april 2014, står den nye dammen i det dype Sarvsjuvet ferdig. Da er vannstanden i Otra like nord for Bykle sentrum hevet med 40 meter. Bygda vil da ha fått en ny innsjø med kjørevei over dammen til Stavenes.

Byggeleder for tunnel og dam, Tommy Bjønnes, sier til Fædrelandsvennen at de bruker lavvarmebetong som herdes over lengre tid enn vanlig betong. Det legges fortløpende varmesøkere inn i betongen som kontrollerer temperaturen under herdingen.

— Ved lang herding får du ikke sprekker i betongen. Vi bruker ingen armering i dammen utenom den som skal hindre overflatespenning, sier Bjønnes. Konstruksjonen av dammen som krummer både horisontalt og vertikalt gjør dette unødvendig.

HISTORISK: Klokken 915 torsdag startet støpingen av betongdammen i Sørlandets siste store kraftutbygging til 900 millioner kroner i Sarvsjuvet i Bykle. Fredag tok Runar Brusletto (hvit hjelm) og Grzwgorz Marek i entreprenørselskapet Kruse Smith i mot nok en tobb med betong. Foto: Johs. Bjørkeli

— Arbeidet med denne spesialbetongen utføres også i vinterhalvåret, men da med bruk av varmetelt og steam. Ved langvarige kuldeperioder ned mot minus 25 grader, må arbeidene stanses, sier Bjønnes.

Nye tunneler

Bjønnes har lang erfaring innen kraftutbyggingen. Sammen med dagens kraftverksdirektør i Otra Kraft DA, Reidar Ove Mork, har han mye av æren for den gamle betongdammen nede i Sarvsjuvet fra 1976. Den demmes nå ned.

Samtidig med at dammen støpes i Sarvsjuvet, drives det ny tunnel fra flere bekker i Bjørnaråområdet på grensen mellom Bykle og Valle. Den blir hele 10,8 kilometer lang. Dette vannet havner også i det nye kraftmagasinet der Sarvjuvet nå ligger. Herfra går vannet inn i den eksisterende tunnelen fra Dam Sarvsfossen ned til det nye Skarg kraftverk som nå bygges i østenden av Botsvatn, noen kilometer nedenfor Bykle sentrum.

"FORSKALLING": Nøye tilpassede borhul i lengde og helling skal forbinde betongdemningen mot bergveggen, forklarer Tommy Bjønnes fra Terracon/Otra Kraft (tv) og anleggsleder Kai Tore Vatland hos Kuse Smith AS. Foto: Johs. Bjørkeli

900 millionerDet drives også nye tunneler i Valle for å lede mer vann til Brokke kraftstasjon. Til sammen bygges det nye kraftanlegg for 900 millioner kroner i prosjektet som har fått navnet Brokke Nord og Sør, Skarg kraftverk.

— Ved denne nye utbyggingen vil kraftproduksjonen i Otravassdraget øke med 175 GWh, tilsvarende strømforbruket til 9000 eneboliger, sier kraftverksdirektør Reidar Ove Mork i Otra Kraft DA fornøyd.