KRISTIANSAND: — Da jeg kom hjem fra jobb fredag i forrige uke, fikk jeg brev om at det var foretatt kredittvurdering av meg. Jeg har aldri handlet noe på kreditt, så jeg ringte de som hadde sjekket meg og spurte hvorfor, forteller Erik Hamre Kvasnes.

Det var da hans mareritt begynte. Det viste seg at en person hadde handlet på Expert i Kristiansand for 14.700 kroner i hans navn. Da han gikk inn på nettbanken senere den helga, lå det en melding om kredittvurdering også der. Svindleren hadde vært på Elkjøp i Sørlandsparken og handlet også, for 33.000 kroner. Begge handlene har skjedd 18. september ved at svindleren har fått betalingsutsettelse med et falskt kredittkort. Det han har fått med seg, er dyrt apple-utstyr, blant annet en pc til 18.000 kroner.

— Så langt ser det ut som han har handlet for nesten 50.000 kroner. Men det kan jo hende han har kjøpt mer uten at jeg har fått vite det ennå. Og jeg aner ikke hva mer han kan finne på i mitt navn. Jeg ble skikkelig irritert da jeg oppdaget dette. Jeg har holdt meg unna kreditthandel, og så skal andre begynne å handle i mitt navn. Det er ikke noe gøy, sier Kvasnes.

- Frekt

Han har anmeldt begge sakene og sperret personnummeret og navnet sitt for kreditthandel.

— Men jeg føler meg ikke trygg før han er tatt. Det finnes sikkert smutthull, sier han.

  • Jeg har ikke aning. Jeg er veldig forsiktig med papirer og sånn. Jeg brenner alltid alle papirer og klipper opp kort og slike ting som jeg kaster.

Politiførstebetjent Frode Smith er etterforsker på saken. Han bekrefter at han kjenner til saken, men vil ikke si noe mer.Hamre Kvasnes har bilder av det falske kredittkortet svindleren bruker. Det har DnB Nor-logo og Hamre Kvasnes' navn, men bilde av en annen.

Han har også overvåkingsvideo som viser svindleren i aksjon. Den viser en velkledd mann med lyst hår, som står avslappet og henger over disken på Expert. Han fortalte de som sto i kassen at han jobber i Kristiansand kommune. Han har brukt to falske telefonnumre i svindelen. Samboer Karen Carroza er sjokkert over frekkheten.

— Du skal ha skikkelig pokerfjes for å gjøre noe sånt. Spesielt når han gjør det i samme byen som Erik bor i. Han kan jo ikke vite om de som jobber i butikken kjenner Erik. Det er ganske frekt. Jeg synes dette er skikkelig ekkelt. Han vet jo sikkert hvor vi bor, sier hun.

Håper han blir tatt

— Jeg håper virkelig de får tak i ham. Jeg vil at han skal bli dømt. Fram til da kommer jeg til å leve med en usikkerhet. Det som er så kjipt, er jo at politiet henlegger mange saker, så jeg føler ikke at det er noen garanti å ha videoen, sier han.

- Hvordan har dette skjedd?

— Jeg har ikke aning. Jeg er veldig forsiktig med papirer og sånn. Jeg brenner alltid alle papirer og klipper opp kort og slike ting som jeg kaster. Det meste av papirer kommer digitalt. Jeg tror bare han trenger personnummeret mitt for å kunne svindle, men jeg vet ikke hvor han kan ha fått det fra, sier Hamre Kvasnes.

- Hvem tar regninga?

— Ikke meg i alle fall. Det må enten bli kredittkortselskapet eller butikkene, sier han.

Etter svindelen har han fått lås på postkassen.

— Jeg tror ikke jeg kommer til å fjerne den med det første, sier han.

Banken tar regningen

Det er banken eller butikken som tar regningen når noen opplever å bli svindlet med falsk identitet.

— Kunden vil ikke lide her, dette er ikke hans feil. Når det foregår slik som i dette tilfellet, med et falskt kort med bilde av svindleren, er det dessverre veldig vanskelig å avdekke, sier Elisabeth Randulff, pressekontakt i GE Money bank, som har ansvar for Experts betalingsordninger.

Hun forteller at svært mange svindelforsøk blir avslørt før de skjer, og at de i det hele tatt opplever lite svindel. I sitt system, som inkluderer Expert, anmelder GE Money bank en svindelsak i uka.

— Vi har god opplæring av de ansatte hos blant andre Expert. Vi kurser dem kontinuerlig for at de skal kunne avdekke svindelforsøk. Vi har faktisk egne insentivordninger for ansatte som avdekker svindlere, og ringer opp på mobilnummeret dersom vi er i tvil om identiteten. Det er altså ikke bare å komme med et falskt kort, man skal vite en god del om den man stjeler fra, sier Randulff.

Det er faktisk ganske vanlig at svindleren kjenner den han svindler.

— Vi ser at de fleste svindeltilfeller skjer av personer i omgangskrets eller familie. Vi ser og mest svindel ved bruk av falsk eller stjålet legitimasjon i butikk, sier Randulff.

Elkøp forteller at de avdekker 3-4 svindelforsøk i måneden. De aller fleste tilfellene blir avdekket ved at bankkortene blir undersøkt under uv-lys.

— I dette tilfellet i Kristiansand ble det brukt uv-lys for ekthetskontroll av bankkortet. Denne kontrollen som ble utført av våre ansatte, tilsa at kortet i utgangspunktet var et ekte kort, sier Lars Vethe, sikkerhetsansvarlig i Elkjøp Nordic. Både Elkjøp og deres bankforbindelse DnB Nor har anmeldt svindelsaken i Kristiansand.

  • Kunden vil ikke lide her, dette er ikke hans feil. For å få tatt svindleren så raskt som mulig, har Kvasnes lagt ut bildene på sin Facebook-profil. De blir nå delt mye i det sosiale nettverket, men så langt har de ikke fått inn noen tips.