SANDEFJORD: — Det er bare hyggelig med nye selskaper. Jeg må si at jeg synes det er ganske vågalt av dem å satse slik, men vi ønsker dem masse lykke til, sier Tine Kleive-Mathisen, markedssjef ved Sandefjord Lufthavn Torp.

Ifølge lufthavnsjef ved Kjevik, Thomas Langeland, velger 20 prosent av alle sørlendinger som skal reise utenlands, å reise fra Torp. Men Kleive-Mathisen bekymrer seg ikke for økt konkurranse fra nye Flynonstop, og viser til sterk passasjervekst og god utvikling på Torp.

— Vi opplever en vekst på 23,6 prosent i antall flypassasjerer fra i fjor til i år, og passerer 1,7 millioner passasjerer når 2012 er omme. Det er vårt nest beste år noensinne, kun 2009 var bedre, da 1,8 millioner fløy fra oss. I tillegg er vi faktisk én av kun en håndfull flyplasser i Norge som tjener penger, og nå planlegger vi å utvide terminalbygget for å håndtere forventet vekst, påpeker Kleive-Mathisen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

REKORDVEKST: Sandefjord Lufthavn Torp kan vise til en vekst på 23, 6 prosent i antall passasjerer i 2012 sammenlignet med i fjor. De passerer 1,7 millioner passasjerer når 2012 er omme. Det er deres nest beste år noensinne, kun 2009 var bedre, da fløy 1,8 millioner fra flyplassen Foto: Kjartan Bjelland

40 destinasjoner

Med et utvalg på rundt 40 destinasjoner, levert av selskaper som Ryan Air, Norwegian, polsk-ungarske Wizzair og KLM, er det nesten litt urettferdig å sammenligne Torp og Kjevik. Men noen paralleller er det. Selv om kundegrunnlaget deres hovedsaklig er i Buskerud, Telemark og Vestfold, kommer det også passasjerer fra Sørlandet. I tillegg er næringslivet i regionen, i likhet med Sørlandet, svært eksportrettet og mye er også oljerelatert.

— Jeg pleier ofte å si at som enkeltelement er Sandefjord den viktigste driftkraften for utvikling av næringslivet i Vestfold. Derfor er det som nå skjer på Kjevik, bra for Sørlandet som region. Vi har i likhet med dere mye eksportrettet industri. En av de viktigste bedriftene her i distriktet er Jotun, med flere tusen ansatte. For dem er Torp en forutsetning for å kunne drive herfra, sier fylkesordfører i Vestfold, Per-Eivind Johansen (H).

Viktig for næringslivet

Han får støtte av lederne i Tønsberg Næringsforening og Sandefjord Næringsforening.

— Vi slår veldig ring om Torp, og er helt avhengige av et godt flytilbud i regionen for å gjøre det attraktivt å plassere bedrifter her, understreker Eli K. Saastad, daglig leder i Tønsberg Næringsforening.

— Flyplassen er av stor betydning for bedrifter, ikke bare i Vestfold, men fra Asker til Grenland og helt ned til Agder-fylkene, påpeker Helene Berg Allum, styreleder i Sandefjord Næringsforening.

Fylkesordfører i Vestfold, Per-Eivind Johansen (H) Foto: Sigurdsøn, Bjørn

Torp eies av Vestfold fylkeskommune, som er største eier med en eierandel på over 43 prosent, Sandefjord kommune, Stokke kommune og Vestfold flyplassinvest. Ifølge fylkesordfører Per-Eivind Johansen er Torp inne i en ekspansiv fase.

Kvesser klørne

— Så selv om Ryan Air reduserte tilbudet sitt herfra da de valgte Rygge som hovedbase for noen år siden, har både Wizzair og Norwegian styrket sine rutenettverk fra Torp. Vi får stadig nye ruter, påpeker Johansen.

— Hva med den nye konkurrenten i sør? En grunn til bekymring?

— Nei, vi unner dere et bedre flytilbud. Men vi har ting på gang her som kan skape større konkurranse for dere. Vi planlegger å legge flyplassterminalen helt inntil togstasjonen, og når Sørlandsbanen og Vestfoldsbanen knyttes sammen om 15-20 år, så vil man kunne nå Torp på under to timer fra Kristiansand. Da blir vi en reell utfordrer til Kjevik, sier Johansen.

- Klart vi heller vil fly fra Kjevik

VENNINNER: Disse damene fra idrettsklubben Dahlske atleter kom helt fra Grimstad og Kristiansand for å fly fra Torp til Bergamo (Milano). F.v.: Cathrine Syvertsen, Marianne Tønnesen, Elin Rydningen og Siri Mykland.  Foto: Kjartan Bjelland

Denne venninnegjengen valgte Torp da de skulle på tur til Italia. — Utelukkende på grunn av pris og tilbud, forteller de.- Klart vi heller vil fly fra Kjevik, sier Siri Mykland (32), på vei inn til sikkerhetskontrollen på Sandefjord Lufthavn.

Hun og en hel venninnegjeng fra Grimstad og idrettsklubben Dahlske atleter skal ned til Piemonte i Italia for å besøke en venninne. De har alle fått med seg nyheten om det nye selskapet Flynonstop, men siden det fremdeles er et halvt år igjen til de starter flyvninger fra Kjevik, må de til Torp for å komme seg til Milano.

— Vi betalte 1500 kroner for tur-retur billett med Ryan Air. Men jeg betaler gladelig litt ekstra for å fly nærmere fra min egen hjemby. Det er virkelig på tide at vi får et bedre flytilbud fra Kjevik, sier Cathrine Syvertsen (39) fra Grimstad.

De fire venninnene bruker litt over to og en halv time fra Grimstad til Torp, og betaler i tillegg til drivstoffutgifter, 600 kroner for å parkere i én uke.

— I tillegg kommer bompenger, så hvis en regner på det så kommer en fort opp i rundt 1800–2000 kroner totalt. Så selv om billettene med det nye selskapet på Kjevik er dyrere enn hva Ryan Air og Norwegian kan tilby, så må en også ta disse ekstrautgiftene med i regnestykket, påpeker Marianne Tønnesen (24) fra Kristiansand.

Venninnegjengen anslår at de har mellom to og tre utenlandsturer i året, helst til storbyer i Europa, og setter derfor pris på tilbudet fra Flynonstop.

— Nå mangler vi bare en direkte flybuss fra Grimstad til Kjevik, så er vi der, sier Elin Rydningen (39) fra Grimstad.