— Det er mer enn underlig, spesielt når de begrunner det med at det ikke haster. Det er jo akkurat det det gjør, det haster veldig når vi kan få byggestart alt i 2017 på nye E 39, sier Sandåker.

Nye E 39 fra Søgne til Lindesnes, og videre vestover, handler om mer enn bare denne hovedferdselsåren. Kommunene Lindesnes, Mandal, Marnardal og Audnedal ønsker at veinettet ellers også skal rustes opp, slik man blant fikk til under byggingen av E 39 gjennom Lister-regionen.

— Lindesnesrådet opprettet en egen veigruppe for å lage en rapport over hva som kunne være aktuelle prosjekter, et arbeid som ble støttet opp av et enstemmig fylkesting, sier Sandåker.

Flere innspill

Fra de ulike kommunene kom blant annet disse innspillene:

• Mandal ønsker vei gjennom Uranienborg og Kronheia i sentrum for å øke parkeringskapasiteten og redusere biltrafikken i Bryggegata. Dessuten vei til Strømsvika der man ønsker økt havneaktivitet.

• Lindesnes ønsker ny vei til Spangereid og Lindesnes fyr.

• For Audnedal er det viktig at fylkesvei 460 oppover Audnedal blir rustet opp.

• Marnardal har også ønske om en bedre fylkesvei opp mot Øyslebø og gang- og sykkelsti mellom Øyslebø og Laudal.

— Dessuten er det viktig for alle kommunene at by, kommunesentrene og kollektivknutepunkt som jernbanestasjoner knyttes tettere til ny E 39, sier Sandåker.

Sees i sammenheng

Fordi disse delprosjektene muligens blir delfinansiert gjennom bompenger må de sees i sammenheng med byggingen av nye E 39. — Ønskene fra kommunene ble lagt fram for Statens vegvesen som innen september i fjor skulle kommet med en mulighetsstudie. Men det kom aldri noe, sier Sandåker.

Purret flere ganger

Han har på vegne av egen kommune og Lindesnesrådet purret på mulighetsstudien flere ganger.

— Jeg har etter hvert fått vite at saken er til behandling i veidirektoratet, der det hele er satt på vent. Begrunnelsen skal være at bompengeorganiseringen er under omorganisering og derfor er bompengeproposisjonen satt på vent. Men jeg forstår ikke hva det har med veipakken med nye E 39 å gjøre, sier Sandåker.

- Rar begrunnelse

Dessuten skal direktoratet mene at arbeidet ikke haster.

— Det er i alle fall en rar begrunnelse, jeg mener det haster veldig nå som vi står foran byggingen om to-tre år, sier Sandåker.

Under det siste møtet i samferdselsutvalget til Vest-Agder fikk han med utvalget med på at saken nå må legges fram for politiske behandling i fylkeskommunen.

— Det gjør vi for å tvinge fram en fortgang i saken. Vi kan ikke sitte på gjerdet og vente på denne sjansen til å utbedre veinettet i flere kommuner la gå fra oss. Det gjelder ikke minst muligheten for å få til en helt ny vei mot Lindesnes fyr, en vei som i dag har dårlig standard og som er svært trafikkert, påpeker Sandåker.

Ingen hos veidirektoratet kunne mandag svare på hvorfor veipakken er satt på vent.

- Komplisert arbeid

Avdelingsdirektør Johan Mjåland i Statens vegvesen bekrefter at arbeidet med mulighetsstudien i forbindelse med veipakken i Lindesnes har vært utsatt av veidirektoratet.

— Det er et komplisert arbeid, spesielt hvordan denne veipakken skal finansieres. Regelverket rundt bompengeinnkreving har vært strammet inn og blitt strengere, sier Mjåland.

Det er derfor både juridisk og økonomisk vært vanskelig å få prosjektet avklart.

— Fra vår side er arbeidet med veipakken for det meste ferdig, men vi må altså vente med å få ut med de fakta vi har, sier Mjåland som forsikrer at også de ønsker en avklaring på veipakken og de muligheter som ligger i E 39-utbyggingen.

Han kjenner til vedtaket fra samferdelsutvalget som ønsker en politisk behandling av saken. - Vi holder derfor på med et svar til fylkeskommunen rundt prosjektet, sier han.