Denne uka kom motoren om bord, en fire hestekrefters ensylindret FM med bakstart og frikopling.  Foto: Lars Hollerud
Til og med stolene er av mahogny.  Foto: Lars Hollerud
I sommer skal Arve Lindvig igjen føre sin egen båt, Koggen, til Kragerø. På spørsmål om hvor langt det er, svarer han 300.000 tøff.  Foto: Lars Hollerud

Se bildeserie øverst i artikkelen!

Båten heter Prikken, og står nå i småbåtbua på Bragdøya.

Der har den stått siden den siste eieren, fyrvokter Kjell Otto Hansen på Oksøy, skjenket den til Bragdøya kystlag i 1994. - Den skal være ferdig restaurert i 1995, står det å lese i et enda eldre skriv, med strek under skal.

- Kanskje skjer det i år, kanskje neste sommer, humrer Arve Lindvig, når han viser fram skrivet.

Tid er uansett ikke det viktigste for ildsjeler som tar vare på historie.

Denne historien handler altså om en båt som senere fikk navnet Prikken, en båt av typen gigg, som Sørlandets og muligens Norges mest kjente operasangerinne til alle tider personlig bestilte av båtbyggerne Julius og Olaf Roland i Hannevika. Året var 1938.

Kirsten Flagstad.jpg

Tre år tidligere fikk Kirsten Flagstad sitt internasjonale gjennombrudd i rollen som Sieglinde i Richard Wagners opera Valkyrien.I seks år fylte hun Metropolitan i New York, og reddet angivelig det verdensberømte operahuset fra konkurs.

Åmli

Men også operasangerinner må feriere.

Kirsten Flagstad gjorde det helst ved å dra til Sigridsnes i Åmli, vakkert beliggende ved øvre del av Nidelvvassdraget.

I skrivet Arve Lindvig fant, står det å lese at Flagstad gjerne ville ut på dette vannet. Dermed ble båt bestilt.

Men alt har som kjent sin tid.

Tørt og vått

For dette ferskvannets del var tiden ute i løpet av krigen.

Vannet ble demmet ned, og båten ble stående tørr i et naust i fem år.

Giggens videre historikk er i kortform denne:

Solgt til bilmekaniker Berthelsen på Lumber etter krigen. Solgt videre til hans nabo, maler Kristian Johannesen i 1950. - Det var på denne tiden båten fikk navnet Prikken. Den fikk vindskjermer, ble malt blå og fikk registreringsnummeret K-126, leser Lindvig fra det samme skrivet.

Takket være den samme skriftlige kilden, vet vi at Prikken ble overtatt av sønnene Rolf og Helge Johannesen, da deres far døde i 1977. Seks år etter ble den solgt.

Så fulgte giggens mørkeste kapitler, kjennetegnet av motorhavari, frafall av vindskjermer og halvt nedsunket posisjon i Hannevika, før nevnte fyrvokter Hansen forbarmet seg og lot Prikken låne ei bu.

Men snart, om ikke så lenge, pløyer Prikken bølgene igjen.