Prosjektet som vil koste mellom 0,5 og 1,5 milliarder vil føre til at deler av dagens riksvei 9 fra Gartnerløkka til Krossen vil bli lagt i tunnel.

— En slik vei vil sørge for økt sikkerhet, større kapasitet på veien og bedre miljø på Grim, sier Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand.

Onsdag skal formannskapet i Kristiansand diskutere planene om ny vei. Veien skal både løse opp i kaoset på Gartnerløkka og gi bedre avkjøring for de som skal nordover på riksvei ni.

Det er ennå ikke avklart om veien vil være fire felt eller to felt.

Hvis den nye traseen for Setesdalsveien (rv 9) blir bygd, er det slutt på at all trafikk går inn i rundkjøringen ved Gartnerløkka som i dag. Et alternativ er at veien starter i en rundkjøring ved Arkivet, som vist på denne illustrasjonen. Alternativet er at den starter i Kolsdalen ved Nikkelverket. Foto: Rambøl

Usikkert

Hvis det skal bli noe av utbyggingen, må den bli en del av den neste bompengeperioden i Kristiansand, den såkalte «bymiljøavtalen». Planen er at denne kommer på plass i 2016. Den inneholder prosjekter for til sammen 17 milliarder kroner.

I denne bompengepakka vil det også ligge store prosjekter som ny ringvei utenom Kristiansand, ny vei til Kjevik og ny firefeltsvei fra Gartnerløkka til Breimyrkrysset.

— Dette er prosjekter vi mener har veldig stor nytte. Vi er noe mer usikre på nytten av riksvei 9, men det er noe av det vi ønsker å utrede. I tillegg til de store veiprosjektene, kommer det også mange sykkel og kollektivprosjekter, sier prosjektleder Asbjørn Heieraas.

Alternativer

Skulle planene bli realisert, er det langt fram til byggestart. I dagens planer ligger den ikke inne før i 2028. Det er to forskjellige alternativer for hvor den skal starte. Det ene alternativet er at veien starter ved Arkivet, det andre alternativet er å starte ved Kolsdalen, like ved Nikkelverket.

Så er det seks forskjellige forslag til hvordan veien skal gå videre. I fem av de seks alternativene skal veien i hovedsak gå i tunnel. Veien kommer ut enten på Krossen eller på Dalane.

Asbjørn Heieraas kan ikke si noe nå om hvor mange boliger som må fjernes hvis det kommer en ny vei. Men Statens vegvesen legger ikke skjul på at der en ny vei kommer ut fra tunnel, kan det bli store konsekvenser for naboer.

— Men et av målene for prosjektet er å gi en forbedring for miljøet på Grim. Så hvis ulempene ved en utbygging blir større enn fordelene for de som bor på Grim, er ikke det bra, sier Heieraas.

Kan droppes

Statens vegvesen ønsker å utrede alle seks traseene før de neste år kommer med forslag til hvilken som skal velges.

— Vi er i et trangt bymiljø der det er vanskelig å få til korridorer uten for store inngrep. Dermed tror vi det er fornuftig å utrede alle for å finne konsekvensen og velge den beste, sier utreder Ingrid Undheim Nøkland.

Hvis hele prosjektet blir skrinlagt, er alternativet å utbedre dagens trase.

En ny ringvei vil også ta en del av trafikken som i dag går på riksvei 9. Det kan føre til mindre trafikk på strekningen Krossen-Gartnerløkka enn det som er tilfellet i dag.