Mens lærerne til nå har kunnet bestemme selv hvordan de skal disponere egen arbeidstid, skal de etter vårens lønnsoppgjør, som inkluderte ny arbeidstidsavtale, nå oppholde seg på skolen minst 7,5 timer daglig.

Følg FVN Mandal på Facebook, klikk her!

Lærerne skal si sin mening om den nye arbeidstidsavtalen i en uravstemning. Det skjer 18. juni.

Stemmer mer enn to av tre lærere nei, blir det streik.

— Jeg tror de nye arbeidstidsbetemmelsene gjør læreryrket langt mindre attraktivt. Vi blir fratatt tilliten vi har hatt til selv å disponere arbeidstiden ut over ettermiddag, kveld og helger, sier en oppgitt lærer på

Mandal videregående skole Stein Aanensen.

— Det er viktig å være klar over at lærerne har 43,5 timers arbeidsuke, seks timer mer enn arbeidstakere flest. Men mange jobber langt ut over dette også, de vil gjerne yte sitt beste for elevene, sier Aanensen.

Sa opp i protest

Bjørn Ove Thue, lektor ved Møglestu videregående skole i Lillesand, reagerer enda sterkere. Han sier opp jobben i protest.

Vi trenger tillit, verdighet og fleksibilitet for å kunne gjøre jobben

— Vi trenger tillit, verdighet og fleksibilitet for å kunne gjøre jobben vår som alle andre, sier han.

Han mener lærerne nå er fratatt all fleksitid. - I tillegg beholder vi en rigid årsplan vi alltid har hatt der det ikke er mulig til å flytte ferier eller avspasering. Ingen mulighet til å jobbe inn en dag, sier han.

Thue sier at først når lærerne får tilbake tilliten igjen, kan han tenke seg å bli lærer igjen.

Skjønner frustrasjon

Rektor ved Mandal videregående skole Oddvar Haaland sier han skjønner lærere som er frustrerte over den nye arbeidstidsavtalen.

- Jeg har hatt full tillit til lærerstaben på min skole og opplever at de gjør jobben sin glimrende med fleksitid, sier Haaland.

Han sier at de har lagt inn fast møtedag på onsdag for å sikre at alle er til stede.— Min opplevelse er også at de er et samlet lærerkollegium som er til stede for hverandre tross fleksitid, sier Haaland.

Tilgjengelig

KS, kommunesektorens organisasjon, har vært lærernes forhandlingsmotpart i lønnsoppgjøret. Forhandlingsleder Per Kristian Sundnes sier at hensikten med at lærerne skal være til stedet i skolebygget er at de skal være mer tilgjengelig for hverandre og for å kunne bygge en kollektiv samarbeidskultur i skolen.

— Det er den klare tilbakemeldingen vi har fått fra skoleledere, sier han.

Han understreker sterkt at dette slett ikke handler om mistillit over lærerne.

— Overhodet ikke. Dette handler om å legge til rette for en samarbeidskultur, sier han.

Lærer Stein Aanensen mener de færreste lærerne får noe ut av å sitte 2-3 timer ekstra etter at dagens undervisning er ferdig.

— Da er man sliten. I stedet har lærerne heller brukt kveldene og helgene til slikt arbeid. Vi har tidligere fått den tilliten til at det får vi til på egenhånd, sier Aanensen.