Hver dag tar Caroline Skogen bussen til og fra Universitetet i Agder. Hun synes det er rart at bussprisene stadig økes, når folk oppfordres til å kjøre kollektivt.

— Det er mye snakk om å velge grønne alternativer. Da synes jeg det blir i meste laget å betale over 500 kroner, sier hun til Fædrelandsvennen.

Fra 1. februar økte bussprisene i Kristiansand igjen. Prisene økte enten man betaler med kort eller kontant, og både for enkeltbilletter, månedskort og fleksikort. Det provoserer Miljøpartiet De Grønne. Gruppeleder Hans Petter Horve er bekymret over utviklingen.

— Det bekymrer meg at alle prisene øker nå. Det er en klar sammenheng mellom pris og etterspørsel, og stadige prisøkninger er også en reell trussel når det gjelder passasjerutviklingen. I verste fall fører det til at flere bruker bil framfor buss, sier Holte.

Vil redusere prisene

Han understreker at partiet er positiv til utviklingen med at flere passasjerer gir grunnlag for flere avganger. Samtidig mener han det blir helt feil at passasjerene opplever økte utgifter fordi de velger miljøvennlig transport.

Derfor har han sendt ut en interpellasjon til bystyret på onsdag. Han ber ordføreren se på tiltak for å redusere bussprisene.

— Det rimer ikke at vi ønsker mer kollektivtrafikk, og samtidig øker prisene. Første steg må være at det Kristiansand kommune får av belønningsmidler blir brukt på å utvikle kollektivtilbudet, og ikke på vei, som nå, sier Horve.

- Tilbudet viktigst

Administrerende direktør Siv Wiken i Agder Kollektivtrafikk (AKT) mener bildet er mer sammensatt.

— Undersøkelser viser at de fleste er mer opptatt av å ha et tilgjengelig tilbud enn av pris, selv om det går en grense for alt. For å opprettholde det gode tilbudet må prisen økes, sier hun til Fædrelandsvennen.

Hun er ikke enig i at brukerne sitter igjen med regningen.

— Det er ikke hele bildet. Bussbillettene våre er subsidiert med tilskudd fra fylkeskommunen, derfor blir det feil å si at ansvaret i sin helhet veltes over på brukerne, sier Wiken.

Hver bussbillett i kristiansandsregionen er i snitt subsidiert med mellom 10 og 20 kroner av Vest-Agder fylkeskommune. Billettprisene øker i snitt med rundt tre prosent. Konsumprisen økte med to prosent i fjor.

— Den generelle prisøkningen skjer i takt med tilsvarende økning i resten av samfunnet, sier Wiken.

Prisene på enkeltbilletter øker mer enn kortprodukter.

— Vi ønsker å stimulere til kontantfrie løsninger. I fjor halverte vi bruken av kontanter på bussene våre, sier Wiken.

Uheldig utvikling

— Alt som gjør kollektivtrafikken mindre konkurransedyktig er uheldig for utviklingen, sier forsker Nils Fearnley ved Transportøkonomisk Institutt.

Han lurer på om ikke det å øke prisene i takt med økt etterspørsel gjør at man mister noe av formålet.

— Forholdet her er ikke 1 til 1. Det er ikke sånn at om man øker prisene med tre prosent så øker inntektene med tre prosent. Man vil miste noen kunder på veien. Alle har ulik smertegrense for hvor mye de vil betale for bussen.

Derfor tror han de ansvarlige skal være forsiktige med å øke prisene for mye.

– Det har noe å si for folks økonomiske hverdag, sier Fearnley.