— Jeg er så stolt over dette. Som Frp-er har jeg kjempet i årevis mot bommer. Da var det kjempegøy å få lov å markere stegningen av bommen her i Setesdal, sier Godskesen, som sitter i Stortingets transportkomité.

Siden Frp inntok regjeringskontorene, er seks mindre bompenge-innkrevinger vedtatt nedlagt i Norge. De skulle samle inn ytterligere en halv milliard til vei.

Avviser symbolpolitikk

Samtidig har landets samlede bommer samlet inn over 2139 millioner kroner fra bilistene etter at Frp fikk samferdselsministeren. Frp har også gått med på to nye bompengeprosjekter som skal samle inn 1,5 milliarder kroner.

- Er ikke stengingen i Valle bare symbolpolitikk, Godskesen, for bompengeinnkrevingen øker jo i Norge?

— Nei. For alle som har ringt meg og takket for at de sparer mellom 500 og 1000 kroner måneden, er ikke dette et symbol. Det er en realitet.

— Vi har begynt med de mest ulønnsomme og ineffektive bommene. De fjernes nå. Samtidig skulle vi gjerne fjernet flere. Men vi har ikke 51 prosent av stemmene. Vi må inngå kompromisser, sier hun.

Sto i over ti år

Bommen i Setesdal sluttet å kreve inn penger fredag klokka 12.00. Godskesen var på plass for å markere nedleggelsen klokka 15.00. Bommen ved Hekni ble åpnet i 2003 og har samlet inn drøyt 100 millioner kroner. Nesten halvparten har gått med til å drive bommene og til å betale renter. Mellom 2003 og 2012 gikk bare 53 øre av hver innsamlede krone til selve veien.

Heknibommen skulle egentlig stå til 2018, og den skulle gi penger til videre utbygging opp Setesdal.

— Nå begynner neste kamp. Å få penger til videre veiutbygging i neste statsbudsjett. Vi skal kjempe det vi kan, sier Godskesen.

Bygland-ordfører Leiv Rygg har uttrykt glede for at bommen forsvinner, han er mer betenkt over at det ikke er bevilget penger til mer vei ennå. Setesdals mål er gul stripe til Hovden innen 2022.