ARENDAL: Det var Rogaland Vegvesen som hadde nøkkelen til å bli kvitt asfaltflakene som midlertidig er lagret på Mørlandsmoen. Aust-Agder Vegvesen måtte nå fjerne asfalten eller søke fylkesmannens miljøvernavdeling om ny deponeringstillatelse.— I Rogaland Vegvesen har vi en utviklingsavdeling. Gammel asfalt er et problem over hele landet. Vi har laget en mobil maskin som river opp gammel asfalt, vi har laget et mobilt blandeverk og bruker et spesielt bindemiddel. Dermed kan vi bruke den gamle asfalten når i produksjonen av ny asfalt. Dette er vår første jobb og egentlig et utviklingsprosjekt. Under oppdraget har vi bygget om maskinen, og nå fungerer den, forteller produktutvikler Pål Undheim.Alternativet til «rivemaskinen» fra Rogaland hadde vært et stort knuseverk. Men Undheim sier steinen i asfalten ikke trenger flere knusinger og at store knuseverk er lite aktuelt for mindre oppdrag. Rogaland Vegvesens oppfinnelse er gjenstand for stor interesse om dagen. Maskinen og metoden vil bli vist på video under en produktkonferanse Veivesenet skal ha i Kristiansand.7.000 tonn asfaltflak

— Det ligger mye asfalt rundt om i landet som kan resirkuleres. Vi har hatt forespørsel helt fra Tromsø, men vi reiser neppe dit ennå. Utstyret må prøves skikkelig ut før vi lager flere. Dette er foreløpig den eneste i landet. Maskinen står på en tilhenger og er enkel å frakte, sier Undheim.Oppsynsmann Jan Findsland i Aust-Agder Vegvesen er imponert over hvor raskt asfaltflakene blir omgjort til en gruslignende masse. 7.000 tonn asfaltflak er nå malt opp. En rekke fylkesveier i Aust-Agder er blitt dekket med resirkulert asfalt i sommer.- Den resirkulerte asfalten er noe mykere enn varm-asfalten og vi legger den på veier som ikke har så veldig mye trafikk. Det lønner seg å legge resirkulert asfalt, og det lønner seg mest på dårlige veier som har behov for et tykt lag asfalt, forteller Findsland.Kostbart å deponere

Den reproduserte asfalten som nå ligger på Mørlandsmoen skal brukes på den nye E 18 mellom Temse og Rannekleiv der den skal erstatte det underste laget med varm-asfalt i toppdekket, og vil ikke bli iblandet nytt bindemiddel.- Vi har mye å vinne på gjenvinning. Det er god stein som brukes i asfalt. Ved gjenbruk sparer vi miljøet og det er lønnsomt. Ikke minst etter at deponiavgiften per tonn asfalt noen steder er oppe i 270 kroner. Da er det bedre å legge asfalten på veier som trenger nytt dekke. Veiene til Kroken, Løddesøl, Vessøya, Østerhus og Birketveit-Lia har resirkulert asfalt, sier Findsland.Han legger til at Aust-Agder Vegvesen skal rydde opp på Mørlandsmoen etter at all den gamle asfalten er kjørt bort. Restavfallet skal transporteres til renovasjonsanlegget i Heftingdalen, hvor asfaltrestene skal bli anleggsveier på fyllplassen.