EVJE OG HORNNES: — Herlig svev, hodenikkes det blant entusiastene for engelske motorsykler.I helgen hadde en gjeng fra Sørlandet invitert til Lucas-Rally med base i Hannåsleiren. 80 «engelskmenn»

— Lucas er navnet på det elektriske anlegget som ble brukt i engelske sykler, akkurat som tyskerne brukte Bosch, forklarer Brekke, som bor i Grimstad og er en av initiativtakerne til treffet.Rundt 80 personer hadde slått leir i Hannåsleiren, hvor de studerte hverandres sykler og koste seg med kaffekoppen utenfor teltene. Blant tohjulingene var det utvilsomt flest Norton, men Ariel, Triumph, BSA, Royal Enfield, New Imperial og noen andre merker var også representert. Gjenopplever ungdomstiden

Leif Modin hadde kjørt helt fra Sundsvall i Sverige med sin sjeldne 1000 kubikkers Vincent. Og en annen kar hadde kommet helt fra Østerrike for å delta sammen med de sørlandske entusiastene.- De som sverger til engelske motorsykler, er stort sett voksne karer i 40-50-årene, som vil gjenoppleve ungdommens motorsykkeldager. - De engelske syklene var vanligst i Norge på 60-tallet, helt til japanerne kom for fullt på markedet. Samtidig ble det en rekke streiker i England som ødela for fabrikkene, forklarer Brekke.Men han kjøpte like fullt en 850 ccm. Norton Commando i 1974. Siden har han beholdt den, og stilte selvfølgelig med sykkelen på Lucas-Rallyet.- Og så har jeg vel åtte til hjemme, pluss en Triumph, smiler Brekke.Harry Erkleiv er ikke stort bedre. Han skrur nærmest på heltid, og trenger ikke verkstedhåndbøker for å mekke på Norton'ene sine. Han kjenner hver eneste skrue på dem.- I løpet av helgen kjører vi felles tur til Flåt nikkelgruver. Vi skal ha teknisk natursti, salg og delemarked, samt musikk og hygge på kvelden, forklarer Brekke.Selvsagt hører det også med premieutdeling for en rekke ulike klasser og kriterier.