BYKLE: Når myndighetene verner fjellet mot innflyging av jegere og fiskere, kjøper Fjellfly på Hovden nytt lastehelikopter til 12 millioner kroner. På det viset håper Einar Andersen (60) og hans medinvestorer å ta tilbake tunglastmarkedet. Første uka i juni lander det splitter nye helikopteret fra Eurocopter i Frankrike på Fjellflys base på Hovden.— '350 B3'en løfter opptil 1400 kilo, kan ta fem passasjerer og har 847 hestekrefter i jetmotoren. Med en slik maskin er Fjellfly rede til å ta de aller fleste lasteoppdrag, sier Einar Andersen fornøyd til Fædrelandsvennen.Etter en del tids arbeid har han fått med seg investorer fra Kristiansand. Hvem disse er, har Andersen og kompanjongene hans lite lyst til å røpe foreløpig. Hånd om løftemarkedet

— Nå satser vi på å få hånd om løftemarkedet på Sørlandet og i Sør-Norge. Da tror jeg vi snart vil komme til å trenge en maskin til, sier en optimistisk Fjellfly-eier.Etter hvert vil selskapet, som er Norges eldste innlandsflyselskap, bli omgjort til et AS. Før medinvestorene kom inn i Fjellfly var selskapet - som fra før har tre helikoptre stasjonert på Hovden, samt to sjøfly på Vestlandet - vært Andersens personlige selskap. Einar Andersen har vært lykkelig som liten med Fjellfly og helikopterskolen sin, men da myndighetene på det nærmeste la ned forbud mot personflyging inn i fjellet, måtte Andersen se seg om etter et større helikopter. Han satser nå på tyngre transportoppdrag i forbindelse med hyttebygging, bygg- og anleggsvirksomhet med videre. Da trengte han investorer. Jet Rangeren blir

Da Fædrelandsvennen intervjuet Einar Andersen i forbindelse med 60-årsdagen hans sist høst, ventet han på at dollarkursen skulle ende på fem-tallet. Da skulle Fjellfly kjøpe et helikopter fra amerikanske Bell. Slik gikk det ikke.Den gode, «gamle» Jet Rangeren fra Bell som så mange fjellfolk, anleggsfolk, forskere, journalister og andre kjenner så godt, skal fortsatt bli i selskapet. Med denne ønsker Fjellfly å betjene det som er igjen av fjellmarkedet. Jet Rangeren skal også skreddersys for film- og fotooppdrag, noe som det stadig blir flere av.- Det vil bli fryktelig dyrt for to personer som trenger en tur å leie det nye helikopteret til 14.000 kroner timen når Jet Rangeren koster 7200 kroner timen, sier Einar Andersen. Blir på Hovden

Selv om Fjellfly omorganiseres, helikopterparken økes og markedet utvides, vil basen fortsatt bli Hovden, forsikrer Andersen. Hovden ligger strategisk til med hensyn til å betjene så vel Vestlandet og Sørlandet som nordover.- Men vi vurderer flere utebaser og må trolig bygge større hangar her på Hovden, sier Andersen.I dag har Fjellfly fem flygere, men må nå øke bemanningen med to-tre personer.- Vi er optimister, til tross for de ergerlige restriksjonene i fjellflygingen, sier Einar Andersen med 40 års flygererfaring og 15.000 timer i lufta i den norske fjellheimen bak seg. - Jeg er en bush pilot, smiler Einar Andersen, lykkelig over å være med på å bringe selskapet han kjøpte av legendariske Snorre Kittilson i 1977 på vei inn i en ny æra.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no