KJEVIK: — Dette er ikke positivt, og er med på å gjøre Kristiansand enda mer isolert, frykter Odd Birkenes, til daglig direktør ved NorgesGruppens hovedkontor i Oslo.Fædrelandsvennen snakket med ukependleren etter at Oslo-flyet hadde landet kl. 17.55, et kvarter etter skjema i går. Forsinkelser og kanselleringer har snarere vært regelen enn unntaket den siste tiden, ifølge trofaste passasjerer.- Det er mange frustrerte pendlere. Jeg sendte selv en klage til flyselskapet i går, på grunn av kanselleringer jeg har opplevd. Jeg er mektig lei, forteller Birkenes oppgitt.Nå skal pendlerne tynes enda hardere. Det kan bli mer enn trangt i seteradene. Syv timer mellom

SAS Braathens kutter nemlig to av åtte daglige avganger mellom Kjevik og Gardermoen i januar og februar - klokken 10.40 (retur 12.50) og 14.00 (retur 14.40). De begrunner det med lavere belegg i vintermånedene.Det betyr at det ikke blir flygninger på strekningen mellom 08.50 og 15.50 - et tidsrom på syv timer. Det mener Kristiansands ordfører er uakseptabelt.- Dette bunner mye i monopolsituasjonen, tordner Jan Oddvar Skisland.Ordføreren har reist til Oslo 10-15 ganger i høst, og uten unntak blitt forsinket. Han tviler på selskapets motiver, og forklarer at flyfrekvensen er svært betydningsfull for hele det sørlandske næringsliv.- For en by som Kristiansand er det utrolig viktig å ha et godt rutetilbud til hovedstaden. For næringslivet er det så mye som foregår der inne, så dette har med hele utviklingen å gjøre, fastslår han.I et fortvilet brev til SAS Braathens «innkaller» han selskapets ledelse til et møte 10. januar klokken 14.00 - et meget kinkig tidspunkt med de nye rutetidene.- Tidspunktet er egentlig ikke bevisst, men det er et godt poeng, humrer Skisland overfor Fædrelandsvennen. - Nonchalante

Nå vil ordføreren kontakte flyselskapet Norwegian, som har uttalt at de vil vurdere strekningen i løpet av første halvår 2006.- Nå blir vi enda mer opptatt av å bryte monopolet. Det er mye lettere å tyne markedet når det ikke finnes konkurrenter, og for mange er ikke buss eller tog noe alternativ, mener Skisland.En annen som ønsker å være tilstede under det bebudede møtet er regiondirektør Siri Mathiesen i NHO på Agder.- Jeg syns de er nonchalante. De bagatelliserer og sier at om andre vil overta ruten, er det fritt fram. Det er for enkelt, mener Mathiesen, som frykter stort press på øvrige avganger.- Hvilke følger får dette for næringslivet?- Alt som rammer vår infrastruktur, når vi bor utenfor de store stedene, er veldig dramatisk. Ofte er det slik i næringslivet at forhandlinger kan komme fort i gang, og da er tilgjengelighet helt avgjørende, mener Mathiesen.For dagligvaredirektør Odd Birkenes, som reiser inn kl. 06.30 mandag morgen og hjem med 15- eller 17-flyet torsdag eller fredag, vil ruteendringen få følger.- Det vil bli større press på senere avganger, som allerede er ganske fullbooket. Det blir enda vanskeligere å få plass, spesielt hvis man må skifte avgang i siste liten, frykter kristiansanderen.