KRISTRIANSAND: Agder Energi har hatt enkeltbiler på leasing tidligere, men det er første gang selskapet gjør det i stor skala. Og aldri tidligere har administrasjonen av bilene vært overlatt til andre.— Vi regner med en stor gevinst ved å overlate til et firma utenfor Agder Energi å administrere bilparken vår, sier logistikksjef Per Mikalsen i Agder Energi Montasje AS.- Administrasjonen bruker mye tid på å håndtere bilag hos oss og kostnadsnivået er høyt. Derfor vil det være både en økonomisk gevinst og en rasjonalisseringseffekt ved å inngå denne avtalen, sier Mikalsen.Ved siden av 23 nye biler som skal anskaffes i den nærmeste tid, omfatter avtalen administrasjon av samtlige registrerte kjøretøyer i AEM-systemet, fra rene personbiler til terrenggående motorsykler med fire hjul og snøscootere.Agder Energi er ikke først ute av energiselskapene med tilsvarende ordninger, så Per Mikalsen kunne høste av erfaringer kolleger andre steder i landethar gjort.Det ble først gjennomført en anbuds-/tilbudsrunde med de fem største aktørene på biladministrasjon i det norske markedet. Etter at denne var gjennomført bestemte Agder Energi Montasje seg for å gå videre med DnB Nor Finans Autolease. - Selv om det er vi som har inngått avtalen med Autolease, kan samtlige 16 selskaper i Agder Energi-systemet kople seg på. Og da vil avtalen kunne omfatte om lag 300 biler, sier Mikalsen.AEM er ikke bundet til å holde seg til et merke og for å få en skikkelig sammenligning mellom kostnadene på ulike bilmerker, er det valgt ut varebiler fra Mercedes-Benz, Ford og Toyota ved siden av Peugeot.terje.andersen@fedrelandsvennen.no