KRISTIANSAND: — Virksomheten i Kongsgårdbukta har lånt tid, og er på oppsigelse, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen i Kristiansand Havn.I 2001 fikk HK Motorservice tillatelse til å ha vinteropplag for 150 båter i den hundre meter lange og ti meter høye hallen fram til 23. juni 2004.Ennå er ikke ny tillatelse gitt.- Det har blitt en liten misforståelse mellom havnevesenet og oss, men nå hiver vi inn en spurt, så er vi snart i mål, sier Jarle Knutsen, daglig leder ved HK Motorservice.Den gedigne hallen var den første i sitt slag i Kristiansand, og høstet mange godord i en tid med stor rift om opplagsplassen. Men miljøets talsmenn har krevd bygget fjernet, der det okkuperer elveleiet ved utløpet av Prestebekken.Ifølge plan- og bygningssjefen vil kommunen gi fornyet tillatelse, hvis grunneier havnevesenet ikke har innvendinger.- Båtopplaget oversvømmer de mest verdifulle arealene våre. Det beste er å stable i høyden på steder som ikke er fullt så iøynefallende, sier Ingvald Kårikstad.For fremtiden mener han opplagshaller må trekkes innover i landskapet, ikke okkupere bukter og sjønære tomter.- Ganske mange mennesker skal ha båt, men kysten blir ikke lengre av den grunn, poengterer plan- og bygningssjefen.HK Motorservice mener det er svært upraktisk å plassere opplagshaller i innlandet. De bruker truck til å løfte båtene fra sjøen og rett inn i hyllene.- Det er et vanvittig press på opplagsplasser. Jeg skulle fylt hele Bertes med opplagshaller, hvis du gav meg lov, sier Jarle Knutsen.Foreløpig må han nøye seg med den ene. Havnevesenet har ingen innvendinger mot hallen før byggetrinn 2 av ny havn i Kongsgårdbukta, en gang etter 2008.