Kristiansand: — Når vi er på jobb, så er vi på jobb. Sove gjør vi når vi går av tjeneste på båten og kommer hjem, sier skipssjef på KV «Agder», Terje Rødahl.Klokka er 07.15 og frokosten inntas på kystvaktskipet, som har tilbrakt natten ved Silokaia. Planleggingen av dagens gjøremål er allerede i gang.Terje Rødahl utgjør sammen med seks andre besetningen på kystvaktskipet. De er på sjøen hele året bortsett fra jul og påske.- Da er det vel for mange røde dager, så det blir altfor dyrt å ha oss utpå sjøen, tror Rødahl.Besetningen går 14 dager på og 14 dager av på skipet, som er bemannet med tre befal og fire vernepliktige. Briefing

— Dagens oppdrag er å sjekke et skip som ligger i havna på Fiskå. Den heter «Wilson Hull» og er registrert på Kypros, sier Rødahl.Frakteskipet har kommet fra La Coruna og har vært ute i «romt farvann» Det betyr at ingen vet hva de kan ha tatt om bord av eventuelle smuglervarer eller ekstra passasjerer som ikke er oppført som mannskap.- Vi går inn og foretar en rutinekontroll på identifikasjon av mannskap, om de har lov å oppholde seg i norsk farvann og om skipets rute samsvarer med oppdraget som er oppgitt i dagboken, informerer Rødahl.I tillegg skal tollvesenet være med å sjekke om skipet har mer av sprit, vin, øl og tobakk enn tillatt.- Når kystvakta samarbeider med politi og tollvesen har vi alle fullmakter når vi går om bord i en båt. Det er svært gunstig for alle etatene å kunne dra nytte av hverandre, både rent praktisk og økonomisk, forteller Rødahl som får et samtykkende nikk av tollinspektør Carl Petter Benestad. Blindpassasjerer

Om bord i «Wilson Hull», som ikke har vært i Norge før, er førsteinntrykket meget bra.- Her er det ordnede forhold, beskriver Rødahl og forteller at man ofte kan si om kontrollen vil gå problemfritt bare ved å se hvordan skipet ser ut når man kommer inn.Oppe på broa gjennomgås først papirer og tillatelser til oppdraget i Norge sammen med kapteinen.Deretter kommer mannskapet fra Russland, Ukrain og Polen opp for å sjekkes opp mot pass og mannskapslister.- Det hender vi finner blindpassasjerer som bare er med for å hoppe av i en havn og søke asyl, sier Rødahl.Samtidig foretar tollinspektør Carl Petter Benestad en stikkontroll av lugaren til kokken på skipet.- Finner dere ofte smuglervarer hos mannskapet?- Det er ikke ofte vi finner mye, men ofte finner vi noe, sier Benestad. Ingen rebell

Men kokken på «Wilson Hull» har nok aldri vært noen rebell. Lugaren hans er ren og ryddig og skapene inneholder bare klær og presanger til kona og de tre jentene som venter på ham hjemme.Inntrykket der er som overalt ellers på skipet, svært bra.- Dette skipet er uvanlig ryddig. Vi har ikke funnet noe å sette fingeren på, sier Rødahl.Skipet stemples godkjent og dagens oppdrag er utført.Tilbake på KV «Agder» er det lunsj som står på programmet. Maten er god og til og med Fædrelandsvennen får tilbud om å fylle opp en sulten mage av gjestfrie kystvoktere.Oppholdsrommet, som kan anslås til å være omtrent 20 kvadratmeter, brukes både til spiserom, «stue» og arbeidsrom. Det er ikke stor plass å boltre seg på for sju personer.- Det er klart at det er lite privatliv med bitte små lugarer og få muligheter til å være for seg selv. Men det hjelper at vi kan gå i land om kveldene og finne på noe, forteller maskinmester Pål Strand.Det er ikke rart at mannskapet ser fram til å begynne å bruke det nye, og dobbelt så store, kystvaktskipet «Nornen» når det står ferdig i juni 2006.Det har ikke vært den travleste dagen for KV «Agder». Når det foregår søk etter savnede personer kan imidlertid båten gå i ett i flere døgn. Da sover mannskapet på skift og spiser når det passer.- Det er en livsstil, sier Rødahl.Skipssjefen klager likevel ikke på jobben.- Man blir svært interessert i det man driver med. Det skjer nye ting hele tiden og jeg kan ikke huske to dager som har vært like, sier han.Men KV «Agder» må som alltid videre. Risør er neste stopp for kystvaktskipet, der politiet skal bistås i farts- og promillekontroll.tor.h.mosdol@fedrelandsvennen.no