BIRKENES: — Jeg gjør dette til minne om tømmerfløtinga på Tovdalselva. Både far og bestefar var engasjert i dette, de var inspektører og formenn ved skillingen av tømmeret. Mye ble sendt med jernbanen ned til Lillesand, mens en god del havnet på Hunsfos, sier Egil Flakk.

Han fulgte spent med da den vakre kopien på fire tonn med list og lempe ble fraktet ned fra KOAB til det private, lille tømmerfløtingsmuseet ved Flakksvannets bredd. Langsomt og varlig ble det løftet av lasteplanet og plassert på originale skinner fra Flaksvandsbanen. En stakevogn, også den laget på KOAB, sto alt på plass, fullastet med tømmer, hogget og behandlet på gamlemåten.

Mester bak kopien er Nils Øyvind Møretrø.

— Et veldig spesielt oppdrag, det blir nok første og siste gang, smilte han.

Jobben begynte han med i vår og har tatt noen tak innnimellom andre oppgaver. Resultatet er blitt en vakker skapning i nymalt stål, så tro opp til kopien som det lar seg gjøre. Møretrø har hatt god hjelp av modellen som Arne Corneliussen i Lillesand laget i sin tid.

Selve førerhuset er originalt, det har tjent som lekestue på Eikeland. Også lykta er fra den gang, den kom Arne Løland med. Og de rødmalte hjulene er ekte NSB-vare.

Kjøperen av lokomotivet, Egil Flakk, har samlet gjenstander fra tømmerfløterepoken for å hedre de mange som drev med denne både tunge og farefulle virksomheten. Og Flaksvandsbanen ble bygget nettopp for å få tømmeret enklere og kjappere til kysten.

Egil Flakk er født og oppvokst på Flakk, og deltok selv litt i fløtinga før han ødela ryggen. Seinere har han gjort lykke som forretningsmann utenfor Ålesund. De private samlingene nede ved sjøen står avlåst til hverdags, men folk er velkomne nedom for å kikke på lok-vidunderet. Hvor mye han betalte? Nei, det vil han ikke ut med.

— Dere får tippe, sier han.