KRISTIANSAND: — Jeg er ute fire ganger daglig. Det er nok de fleste andre bensinforhandlere også. Vi følger hverandre som skygger, kan du si, forklarer Trygve Helleren, bensinforhandler på Hydro Texaco på Brennåsen og styremedlem i Bensinforhandlernes bransjeforening.Fædrelandsvennen var med da Helleren var på runde i går.- Det er stort sett det jeg gjør om dagen. Denne bilen har gått 64.000 kilometer på to år, og det aller meste er brukt på å kjøre rundt i kristiansandsområdet og sjekke prisene, sier Helleren.Forhandleren vil ikke være dårligere på pris enn andre stasjoner, og Helleren forteller at forhandlerne hele tiden føler hverandre på tennene. Samtidig er kundene veldig prisbevisste.- 12.06, mumler Helleren.Vi har akkurat passert Shell i Vestre Strandgate. Fyller på billigste tidspunkt

Et par timer før og etter klokken 12 mandag og torsdag formiddag setter oljeselskapene bensinprisene opp til full pris. Deretter er det duket for konkurranse forhandlerne imellom. Helleren forteller at han selv fyller bensin på de billigste tidspunktene, mandag og torsdag formiddag, før prisene på ny stiger.- Jeg fyller etter klokka. Jeg vil ikke gi oljeselskapet de ekstra pengene. En bensinforhandler må ha lov til å sondere terrenget, mener Helleren.Helleren synes det er beklagelig med en sterkt varierende bensinpris.- Kundene ser en pris når de er på vei til jobb, og når de så skal tanke på vei hjem, har prisen steget med halvannen krone literen. Det gjør det veldig uforutsigbart på et stramt familiebudsjett, sier Helleren.På sin rundtur etter bensinpriser fører Helleren en nøyaktig liste over hva de ulike stasjonene tar for bensin og diesel.- Skal du bruke huet og huske alt fra Rosseland til Sørlandssenteret går man bare i surr. Jeg legger resultatene inn på data, det er gøy å følge variasjonene over tid, sier Helleren. Ikke prissamarbeid

Det var nesten like bensinpriser i Kristiansand i går.- Vi ringer ikke til hverandre, og dette er ikke noe avtalt spill, selv om mange kan mistenke oss for det. De like prisene er resultat av hard konkurranse, forsikrer Helleren.Forhandlerne har lov til å variere prisene med inntil 80 øre literen i lokal konkurranse.- Svinger prisene mer, vil oljeselskapet sentralt ha beskjed. De bestemmer hva som skal gjøres, forklarer Helleren.Det er heller ikke så enkelt å være bensinforhandler ifølge Helleren.- Jeg sitter igjen med en bruttofortjeneste på 25 øre per liter bensin som jeg selger. På en 70 liters tank blir det 17,50 kroner i fortjeneste. Det er ikke mye, mener Helleren.Han har vært i bransjen siden 1968 og drevet egen stasjon siden 1978, og ser at profitten per liter stadig synker.I 1999 var gjennomsnittlig bruttofortjeneste på en liter bensin 45 øre, mens den i 2003 var på 28 øre, ifølge Bensinforhandlernes bransjeforening.