KRISTIANSAND: — Jeg er helt avhengig av buss, og det vil skape problemer for meg hvis bussen blir enda dyrere. Budsjettet er allerede trangt. Jeg trodde billettene skulle bli billigere og tilbudet bedre, slik at flere skulle ta bussen, sier en småbekymret Marit Grande.Hun har verken sertifikat eller bil, og Marit og datteren Andrine (15 mnd.) må derfor ty til buss hvis de skal ut og farte. Og på grunn av den høye oljeprisen må de kanskje ut med enda mer penger til busselskapet hver måned.- Sannsynligheten er stor for at billettprisene kan øke på grunn av at busselskapene har hatt økte dieselutgifter, bekrefter Kjell Vinknes, daglig leder i Vest-Agder Kollektivtrafikk. Kan kutte bussruter

Basert på busselskapenes resultater bestemmer Vest-Agder Kollektivtrafikk hvert år blant annet hvor høye billettprisene skal være. Høy oljepris har ført til dyrere diesel, og på grunn av den økte dieselprisen har selskapene hatt større dieselutgifter enn budsjettert. Dermed må selskapene få større tilskudd fra Vest-Agder Kollektivtrafikk. Får de ikke mer penger fra fylkeskommunen må de øke billettprisene, og ruter kan bli lagt ned.- Vi har akkurat begynt å jobbe med neste års budsjett, og vurdering av billettpriser er en sentral problemstilling. Går ikke budsjettet vårt i balanse fordi selskapene må ha økt tilskudd, er økte billettpriser og reduserte tilbud de eneste virkemidlene vi har for å få regnskapet til å gå opp, forklarer Vinknes.Oljeprisen har aldri vært så høy som den er i disse dager, og bare siden nyttår har den steget med over 60 prosent.Dette får store konsekvenser for busselskapene på Agder.- Vi påføres ekstrautgifter på rundt 1,5 millioner kroner, sier Harald Vålandsmyr, adm. dir. i A/S Bussen. Han synes ikke det er en god idé å øke billettprisene.- Plutselige prisøkninger fører gjerne til at færre bruker bussen. Staten bør betale, enten ved økte overføringer til kollektivtrafikken, eller ved kutt i dieselavgiftene, sier han.Hos Setesdal Bilruter har de økte dieselprisene gjort et stort innhogg i budsjettet. Det har blant annet ført til at ledige stillinger ikke har blitt besatt.- Vi har tapt 800.000 kroner på at dieselen er dyrere, og det er store summer for oss. Vi har måtte innføre noen tiltak, vi har rasjonalistert på kjøringen, slik at vi klarer oss med færre sjåfører, forteller Terje Greibesland, administrerende direktør i Setesdal Bilruter. Smertegrense

Også Sørlandsruta AS har problemer.- Slik situasjonen er nå frykter vi for eget resultat. Vi forbruker cirka en millioner liter diesel i året, og det er klart at for hver krone dieselprisen øker går resultatet vårt tilsvarende ned. Vi har hatt veldig stor økning i dieselutgifter, og vi ligger ganske mye over budsjettet, sier Erik Abrahamsen, administrerende direktør i Sørlandsruta AS.Busselskapene frykter at økte priser og dårligere tilbud vil føre til at færre tar buss.- På lang sikt frykter jeg det. Det finnes en smertegrense for hvor mye busskundene vil betale. Også et redusert tilbud vil svekke kollektivtransporten, mener Terje Greibesland.De private busselskapene får ikke offentlige tilskudd fra fylkeskommunen, og må derfor finne egne måter å demme opp for de økte dieselutgiftene. Nettbussen.no som kjører mellom Kristiansand og Oslo har allerede satt opp prisene på sine bussbilletter.- Til nå i år har vi hatt 450.000 kroner mer i dieselutgifter. Derfor la vi allerede i mai på ti kroner på billettprisen. Og fortsetter oljen å stige slik som nå, kan det se ut som vi må legge på ti kroner til, sier Tom Roger Øydne, daglig leder i Risdal Touring og Nettbussen.no.