— Jeg klarte nesten ingenting. Jeg var så trøtt og sliten som jeg aldri har vært før. Det er sjelden jeg innrømmer at jeg er sliten, men nå innrømmer jeg glatt at jeg var totalt utmattet, sier 23-åringen fra Mandal.I dag er det to dager siden hun stoppet hardkjøret, og Maj forteller åpenhjertig om hvor langt nede hun var - både fysisk og pykisk.- Jeg følte meg faktisk skikkelig syk. Det var helt vanvittig. Jeg møtte veggen sikkert ti ganger i løpet av forrige uke. Musklene sved, og kroppen sa helt stopp, forteller Maj Hillesund. 16 økter

I løpet av forrige uke gjennomførte mandalsjenta 16 knallharde økter. Planen var å kjøre kroppen helt i bunn før VM i Barcelona starter om 11 dager.- Jeg føler vi har balansert veldig, sier Maj, som hele tiden har hatt full tillit til treningsopplegget treneren, Hans Jacob Stoebner, har lagt opp.- Jeg har ikke vært bekymret for Maj, og vi har hele tiden hatt kontroll, sier Stoebner, som likevel innrømmer at treningsdosene til tider har vært enormt høye.- Men du skal huske på at man må trene ekstremt for å oppnå ekstreme resultater, sier Stoebner. Labert humør

Han har tidvis vært overrasket og noe usikker på hvordan Maj ville reagere på de tøffe treningene.- Jeg har merket det veldig godt at hun har vært langt, langt nede. Ikke bare fysisk, men også psykisk. Hun har hengt seg opp i ting hun vanligvis ikke gjør, sier Stoebner, som også forteller at Maj i perioder mistet sitt vanligvis så strålende humør.- Men allerede etter disse to dagene, har humøret vært stigende. Det er betryggende. Maj er på vei til å bli Maj igjen, hvis du skjønner hva jeg mener, ler Stoebner om sin pratesyke og livlige elev. Har ikke kontroll

I går ettermiddag ankom de Hamar. I morgen starter langbane NM - et mesterskap Maj sier hun føler hun er i elendig form til.- Jeg synes det er veldig ekkelt å stille i et NM og ha så lite kontroll. Men det er VM som er i fokus. Nå er det viktig for meg å få gode gjennomkjøringer og finne formen, sier Maj.Hun skal - dersom alt går som planlagt - gjennomføre seks individuelle øvelser pluss stafett.- Men hvis hun føler seg sliten, dropper vi alt bortsett fra 50 og 100 butterfly. De to distansene skal hun gjennomføre uansett, sier Stoebner.