bykle : Den store spisesalen til Hovden Fjellstoge var stappfull av forventningsfulle og skuelystne tirsdag da ordfører Kay Jeiskelid avduket et to ganger to meter stort kartmaleri over Bykles historie.Kunstner Egil Torin Næsheim, som alltid har vært fascinert av Bykles historie, fortalte til Fædrelandsvennen at han nesten følte han har slått rot i Setesdal han også gjennom sin nye fordyping i Bykles historie.Det er innehaver av Hovden Fjellstoge, Bjørnar Mørenskogs utvikling av et pedagogisk og interessant leirskoleopphold som har avlet fram samarbeidet med den anerkjente kunstneren Egil Torin Næsheim.Det begynte i det små, med skisser og akvareller om hytter, interiør og eksteriør med setesdalspreg. Etter hvert møttes pedagogene, historikerne og kunstneren Mørenskogs næringsidé rundt Hovden Fjellstoge. Illustrert bygdesoge

Verken Næsheim eller Mørenskog nøler med å kalle det gedigne maleriet en illustrert bygdesoge.Her finner vi jegeren fra steinalderen ved Hågheller, valldølen Daniel Oddeskars kamp mot bjørnen i grensetraktene mellom Valle og Bykle, hun som møtte døden for gråbeintann ved Ulvetua, Hovden-ulven med blodspor i snøen, jernvinneanlegg, falkefangst, kampen mot tyskerne under andre verdenskrigen osv. Den bitre Bykil-striden på 1960-tallet er derimot ikke tatt med.Mange kjente steder i Bykle— og Hovdenheiene er malt inn i kartet. På det viset skal sagn, historiske fakta og stedene de har foregått på lokke folk til å utforske heiene med enda større interesse enn før. Historisk korrekt

Både Næsheim og Mørenskog legger vekt på at det som oppleves gjennom studier av kartmaleriet skal være historisk korrekt.- Det som garantert lever evig i historiske verk er feil og skavanker. Derfor trengte vi ekspertise til å godkjenne fremstillingen vår, sier Egil Torin Næsheim og nevner faghistoriker Leonhard Jansen, Per Breivegen, Bjarne Tveiten og Rune Portåsen blant de 10-12 personene som de støttet seg til gjennom arbeidet med det historiske maleriet. Filigransarbeid

Egil Torin Næsheim forteller at han arbeidet seg fysisk inn i det store maleriet, utført i akvarell og tusjpenn.- Det var som et filigransarbeide. Veldig kompleks med alt fra botanikk til jernutvinning, sier han til Fædrelandsvennen.Han var regissør og brukte den kunstneriske friheten til å skape det han kaller en harmonisk helhet. Summen av hendelsene i bildet som skulle visualiseres måtte bygges opp og supplere hverandre, ikke bygge hverandre ned.- Alt skulle være troverdig - som typene, klesdraktene, kroppsspråket. Det var et langt lerret å male. Bildet slapp ikke tak i meg, verken dag eller natt, forteller kunstneren.Både Egil Torin Næsheim og Bjørnar Mørenskog regner med fortsatt samarbeid i årene som kommer. Hovden Fjellstoge har funnet sin nisje i Bykle; å tilby leirskoledeltakere og andre gjester et innhold med kunst, natur og smak av gammel så vel som ny tid.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no