MANDAL: — Dette er vår feil. Dekket skulle vært forsterket med et kraftigere kjernemateriale, innrømmer markedssjef ved Kværner Mandal, Ole Guttorm Ihme.I tillegg har båten hatt problemer med en av hovedakslingene.Det var under øvelsen «Flotex» i Nord-Norge i november sprekkene mellom styrehuset og dekket ble oppdaget. Det kom ikke vann inn i båten som følge av sprekkene, båten fullførte øvelsen.Kværner Mandal har visst at det var nødvendig å forsterke området mellom overbygget og dekket. - I ettertid viste det seg at dette ikke var blitt utført, sier Ihme.Sprekkene ble reparert i Ramsund i Nordland. Det vil ikke bli foretatt ytterligere undersøkelser på skroget, fordi Kværner Mandal er sikker på at båten er sterk nok.Skal få ned vekt

— Årsaken til at det ikke er brukt et kraftigere kjernematriale, kommer av at jo sterkere glassfiberen er, jo tyngre blir båten. Det handler om å gjøre båten så lett som mulig for å få størst mulig fart. Derfor er det brukt forskjellig typer glassfiber og kjernemateriale for å få dette til, sier Ihme.Testene av forseriefartøyet har vært svært tøffe og skroget har vært utsatt for harde belastninger. I øvelsen «Flotex» var planen at «Skjold» skulle testes med resten av marinen, og sjekke ut fartøyets fremkommelighet i MTB-ledene.Etter at sprekkene var fjernet, ble testene utført. Sjøforsvaret var fornøyd med det båten skulle utføre, viser testrapporter Fædrelandsvennen har fått tilgang til.Etter «Flotex» dro båten fra Tromsø til Bergen. Da oppsto det nye problemer: Det ble oppdaget store vibrasjoner på den ene hovedakslingen.Etter målinger og feilsøking fant man ut at det var lekket olje fra girene og inn i akslingene. Etter at oljen ble drenert og girene tettet, forsvant vibrasjonene.Markedssjef Ole Guttorm Ihme vil ikke si at sprekkfeilen eller problemene med hovedakslingen er dramatiske. - Vi ønsker at båten skal testes optimalt under alle mulige forhold for å avdekke feil som dette. På den måten vil Sjøforsvaret få en MTB-serie som er så feilfri som mulig, sier markedssjefen.Roser «Skjold»

Ut over sprekkene på styrhuset og problemene i hovedakslingen, er Sjøforsvaret svært fornøyd med KNM «Skjold». Det viser en testrapport Fædrelandsvennen har fått tilgang til.Her er noen av konklusjonene fra skipssjef ombord, John Vonli - direkte sitert fra rapporten:Skjold viste seg meget anvendelig i norsk skjærgård og sammen med norske og utenlandske MTB-er. Vi fikk også anledning til å demonstrere de overlegne egenskapene i dårlig vær.Sensorer ble montert over hele fartøyet for å måle belastningene. Dersom belastningene var innenfor beregnede verdier, regnes fartøyet for å oppfylle kravet til styrke.Påkjenningene var som beregnet. Vi erfarte at dette er et fartøy som oppfører seg så godt i tung sjø at det er vanskelig for skipssjefen å fastslå når farten bør reduseres.Skjold har lav signatur (hvordan den oppdages på radar, red. anm.Skyting med kanon/testskyting viste at deler av fordekket svingte for mye under skytingen. Det viste seg at dekket ikke var stivet av som spesifisert. Dette er, takket være plastteknologien, en enkel sak å rette.Jeg har så langt gjennomført testene som var planlagt og mer til. Utover testprogrammet har jeg gjennomført mange demonstrasjoner og fremvisninger. Resultatet av disse er det samme som ved testene; fartøyet imponerer på alle plan. Jeg har opplevd noen mindre skader, avdekket noen mindre feil fra verftet. Dette underbygger hvor riktig det var å bygge et forseriefartøy først, slik at vi kan justere disse tingene til serieproduksjonen».