NORSK | Mange som interesserer seg for skole og hvilke ferdigheter norske skoleelever tilegner seg i løpet av en lang skolegang, lurer på hvorfor dagens skoleelever er så usikre i norsk, og etterlyser lærerstandens holdning til dette.En av forklaringene til den slappe holdning til kunnskapsnivået i morsmålet er utvilsom det faktum at offentlige myndigheter i en årrekke aktivt har motarbeidet språktilegnelse som gjør elevene sikre i muntlig og skriftlig norsk.Allerede i 1984 røpet en rapport fra det nå nedlagte Grunnskolerådet en utidig nedvurdering av normalmål og formell ferdighet.Sitat: «Det er viktigare å gjera borna merksame på mangfaldet og variasjonane i språket og visa korleis språket endrar seg, enn å øva rett språkbruk.»I departementets sensorveiledning 1991 fikk lærerne beskjed om at det ikke skal regnes feil om elevene i sine skriftlige arbeider bruker talemålsformer som avviker fra skriftspråknormen.Fra år 2000 er utarbeidelsen av læreplaner og veiledninger overlatt til det nyopprettede Læringssenteret. I senterets sensorveiledning for 2002 for ungdomsskolen heter det: «Det er lang tradisjon i norsk skole med å vurdere rettskrivningsavvik i forhold til elevenes talemål.»Denne form for veiledning kan umulig være til gavn for norske skoleelever. Hvis de forlater skolen uten å mestre de skriftspråklige konvensjoner, stiller de svakt i møtet med samfunnets krav til skriftlige prestasjoner i yrkeslivet.I norsktimene i skolen sløses det utvilsomt bort mye tid til å terpe nynorsk — og elevene, som ikke får tilstrekkelig trening i å lære sitt hovedmål ordentlig, gjøres ekstra usikre ved at de må forholde seg til et virvar av tillatte og forbudte former i et alldeles overflødig sidemålsfag.Professor Finn-Erik Vinje sier i sin bok Språk 2004. En situasjonsrapport:Sitat: «De språklige normer skal tjene til å sikre mest mulig friksjonsfri kommunikasjon. Standardiseringen er med å gjøre språket mer hensiktsmessig som kommunikasjons- og kontaktmiddel.»Et enhetlig riksspråk er et uunnværlig kulturprodukt. Bjørn Kristen ØrbækNorsk Språkforening