KRISTIANSAND: — Det er altfor mange drosjer i Kristiansand, sier drosjesjåførene Roar Kristiansen (23) og Alex Guerra (33). 4 av 18 fikk napp

Vi treffer yrkessjåførene utenfor Kjevik lufthavn rett etter at formiddagsflyet fra Bergen har landet.18 drosjer står i kø for å kapre flypassasjerene.Men en halvtime etter at Bergens-flyet har landet, står 14 biler fortsatt igjen.- Det hender ofte at vi står en eller to timer og venter før vi får kunder, sier sjåførene.Alle drosjesjåførene Fædrelandsvennen snakket med i går kunne fortelle at de trives veldig godt i jobben, men at det er én stor ulempe, nemlig at lønnen er altfor dårlig. En arbeidsuke på opptil 60 timer gir en årlig bruttoinntekt på omtrent 200.000 kroner.- Jeg har det helt topp hver eneste dag på jobb, men i slutten av måneden når lønningsslippen kommer, blir jeg fryktelig skuffet, sier Alex Guerra. - Alle reservene kjører

I Kristiansand er det totalt 146 drosjeløyver. 41 av disse er reserveløyver, som ifølge loven kun skal brukes ved trafikktopper, men på grunn av konkurransen mellom Taxi Sør og Agder Taxi fungerer ikke ordningen med reserveløyvene.- Reserveløyve, eller hovedløyve. Jeg skjønner ikke hvorfor vi har forskjellige navn på det. I praksis er det jo det samme. Alle er ute til enhver tid, sier Alex Guerra.Det er Vest-Agder Fylkeskommune som deler ut og har kontrollen over antall løyver i Kristiansand, men kontorsjef ved samferdselsavdelingen, Vidar Ose, tar ikke på seg ansvaret.- Det viktigste for oss er at det skal være et godt drosjetilbud for publikum. Når det gjelder reserveløyvene så er det opp til drosjesentralene selv å vurdere når det er behov for dem, sier Ose.- Men mange eiere bruker reservedrosjene som vanlige drosjer. Er ikke det et problem for fylkeskommunen?- At det gjøres er dine ord. Men som sagt, vi lar sentralene selv se når de trenger å sette inn reserveløyvene, slik blir det etterspørselen som styrer markedet, sier Ose.Er det for mange drosjer i Kristiansand, Ose?- Nei, det mener jeg ikke det er.Fylkeskommunen har ifølge Ose politisk besluttet at markedet skal få styre drosjenæringen i Vest-Agder.- Vi ønsker ikke at det offentlige skal gå inn og styre for mye i privat virksomhet, sier Ose.Men i Drammen, som er omtrent like stor som Kristiansand, innså Buskerud fylkeskommune raskt at det ble et problem med utnyttelse av reserveløyver da monopolet i drosjenæringen falt. Der har de derfor innført en grense på at sentralene kun kan ha 25 prosent av bilene som reserver. Gir skylden til Taxi Sør

I Vest-Agder eksisterer det ingen slik grense. Over en tredjedel av Taxi Sør sine biler er reservedrosjer, hvor av mange går til alle døgnets tider.- Er det et alternativ å adoptere Drammens ordning?- Nei. Vi vil fortsette å la det være opp til drosjesentralene selv å styre når reserveløyvene brukes, sier Ose.Leder i Agder Taxi, Reidar Flaten, mener at mange av drosjeeierene i Taxi Sør utnytter systemet med reserveløyver.- Det gjør at det blir for mange biler ute og da fører det til lavere lønn for sjåførene, sier han.Leder i Taxi Sør, Jan Åge Sletten, vil ikke kommentere Flatens utspill, men innrømmer at Taxi Sør bruker flere reserveløyver enn konkurrenten.- Vi har en annen politikk på det. Vi ønsker ikke å bli styrt av myndighetene og mener at det bør være fri konkurranse, sier Sletten.At drosjesjåførene klager over lav lønn mener han ikke er noe nytt.- Jeg var selv sjåfør på 80-tallet under jappetiden. Vi klaget da også, sier Sletten.morten.eng@fedrelandsvennen.no