PORSGRUNN/LILLESAND: Evalueringen, som ikke er helt fullført, konkluderer med at EMIL-prosjektet (etterutdanning i matematikk for lærere i Lillesand) kan bli «ansett som en effektiv måte å nærme seg matematikkundervisningen på og å forbedre kvaliteten på opplæringen». Prosjektet har imidlertid både muligheter og begrensninger. Ett problem er at deltakerne i prosjektet representerer en så stor variasjon i kompetanse, utdanningsbakgrunn og erfaring i å undervise.Høyskoledosent og forsker Gard Brekke ved Telemarksforskning skal legge fram den foreløpige evalueringen på en stor matematikkkonferanse på Quality Hotell onsdag.— Vi har fulgt prosjektet gjennom to år og har hatt intervjuer med lærere og rektorer pluss hatt spørreskjema ute blant elever og foreldre. I tillegg har vi observert undervisning og kurs, sier Brekke. - Jeg ønsker egentlig ikke å gå i detaljer. For vi har tross alt et halvt år igjen av prosjekttiden. Men det er klart at EMIL har økt bevisstheten blant lærerne på de viktige sidene i matematikkfaget, sier Brekke. Vil du lese mer? Se vår papirutgave.