OSLO: Under debatten i Stortinget i går, stilte Fremskrittspartiets Hans J. Røsjorde spørsmålet om det blir dyrere å sette i gang MTB-byggingen først i år 2003.Til dette sier markedssjef Ole Guttorm Ihme ved Kværner Mandal at man snakker om formidable ekstrasummer dersom verftet da er lagt ned. — Dette skyldes fire grunner, sier Ihme:Lærerkurven blir borte. All effekt av det de ansatte har lært av å bygge forseriefartøyet forsvinner og læreprosessen må starte helt fra begynnelsen. Dessuten har Kværner Mandal forhandlet seg fram til faste priser på alt materiale som trenges for å bygge MTB-båtene. Denne fordelen vil forsvinne og kan fordyre prosjektet.Dersom seriestart blir om noen år, vil svært mye av materialet (datautstyr, motorer etc.) være gammelt og umulig å skaffe til veie. Leverandørene vil ha andre produkter enn det KNM «Skjold» inneholder, og det betyr at tegningene Kværner Mandal sitter med må gjøres radikalt om.I tillegg må et helt nytt team av arbeidere må på nytt settes sammen for å bygge serien.- Jeg vil grovt anslå at dette betyr merkostnader i hundremillioners klassen, sier Ihme.Røsjorde sier til Fædrelandsvennen at dette i så fall er en konsekvens man må ta.(May 7 1999 7:36)