LILLESAND: Norges Lastebileierforbund har skissert et behov for en tomt på rundt 20 mål. På en høyst foreløpig tegning forbundet har sendt Lillesand kommune, er det risset opp parkeringsplass for hele 62 tunge kjøretøy. I tillegg er det ønsket rundt 30 plasser for vanlige personbiler.Lastebileierforbundet ber i tillegg om en kafé med et eget oppholdsrom for yrkessjåførene, en bensinstasjon med kiosk som har et enkelt utvalg dagligvarer, og toaletter med dusj og vaskerom. I tillegg ønsker man dieselpumper. Ideell lengde og bredde på anlegget er 270 ganger 120 meter.I tillegg til «må»-lista har forbundet også en «bør»-liste. Denne omfatter overnattingsmuligheter, et anlegg for bilvask og strømuttak for trailerne.— Dette er en kjempeviktig sak som vi kommer til å prioritere fremover, sier ordfører Arne Thomassen. Det mest aktuelle området er vest for riksveien på Storemyr-området, omtrent vis-à-vis det gamle Statkraftbygget og nordover. Her blir det bare et par hundre meter ned til motorveien.Tidligere har et område inne i «påkjøringssløyfen» til nye E 18 vært aktuelt til trailerstopp. Det viste seg imidlertid å være i minste laget, 12-15 mål.- Lastebileierforbundet ønsker å legge bedre til rette for langtransporten enn slik de har det på Vallesverdmyra. Man skal ha et hovedstopp mellom Oslo og Stavanger. Og da passer det veldig godt i dette området, sier Lillesands utviklingssjef, Leif Kjørsvik.Etter det ble konstatert at «sløyfen» ble for liten, er det sett etter et egnet sted på Kjerlingland og andre alternativer på Storemyr.I og med at det blir regulert inn bensinstasjon og serveringssted på Storemyr, kom ønsket om å være i dette området.28. oktober hadde kommunen et møte med veivesenet og lastebilnæringen, hvor man kom til enighet om å se nærmere på Storemyr-området - utenom selve avkjøringssystemet fra motorveien.- Vi begynte å se litt oppover langs riksveien mot Birkeland. Og samtidig inntil bensinstasjonen og serveringsstedet som er svært viktig for dem. Opplysningsvesenets fond, som er grunneier i området, har signalisert i at de kan tenke seg å legge mer av eiendommen ut til næringsformål. Dermed var det greit å sjekke ut at et truckstopp i området vil være i tråd med grunneierens syn, sier Kjørsvik.Kommunen vil nå gjøre en vurdering av arealbruken i forbindelse med rulleringen av kommuneplanen.- Det er en viss hast med tanke på fremdriften i OPS-prosjektet, og det ligger sannsynligvis an til at man kjører dette som en egen sak parallelt med rulleringen, for ellers rekker vi det neppe. Dette trailerstoppet kan bli et OPS-prosjekt. Så vidt jeg husker fra reguleringsplanen er det også lagt inn parkering for privatbiler i området, og også busser skal stoppe. Så dette blir ikke bare et område for lastebiler, sier Kjørsvik.Nå skal saken jobbes med i kommuneadministrasjonen før full politisk behandling.