KRISTIANSAND: — Plutselig gikk bare lyset av. Min mann ropte hallo, men ingen svarte. Alt vi hørte var alarmen som ble slått på og døra som ble lukket igjen. Så ble det helt stille, forteller Wenche Horpestad på telefon fra rulletrappa hos Bohus, der hun lurer på om det er slik de kaprer nye kunder.

Slik ser det ut når kundene blir innelåst hos Bohus. Wenche Horpestad lurer på om det er slik forretningen kaprer kunder. Foto: Privat

Redd alarmen gårHorpestad prøvde å finne et telefonnummer til noen som jobber i Bohus.

— De på opplysningen kunne bare hjelpe meg med sentralbordnummeret hit, og her det jo ingen, sier Horpestad.

— Så nå sitter dere i rulletrappa?

— Ja, vi har gått litt fram og tilbake i rulletrappa. Vi kunne ha funnet noen møbler å sette oss i, men vi er redd alarmen går da, forteller Horpestad som sier det frister mest å gå opp i sengeavdelingen for å vente der.

Venter på Securitas

— Hva gjør dere nå da?

— Vi har prøvd å ringe litt rundt, og kom til slutt i kontakt med Securitas. De skal komme og låse oss ut, forteller Horpestad

— Hvordan går det der inne?

— Vi er litt sultne. Vi vil egentlig bare ut, sier hun.

— Dere merket ikke at det ble tomt rundt dere da?

— Det var ikke så mange her da vi kom hit kvart på seks. Så gikk tiden litt fra oss. Og her sitter vi. Men de har et kjempefint juletre som lyser godt opp, sier Horpestad og innrømmer at hun også ser litt humoren i det hele.

— Men min mann vil helst være anonym. Han er superflau akkurat nå, betror Wenche Horpestad fra rulletrappa på Bohus klokken sju lørdag kveld.

Slapp ut til slutt

Klokken 19.45 kom Securitas og slapp ut ekteparet.

— Vi måtte ringe tilbake til Securitas, der det visst har vært en misforståelse. De trodde vi var sluppet ut. Så vi ble sittende der inne nesten to timer, forteller Horpestad på vei til nærmeste restaurant for en matbit.

— Du har kanskje en hilsen til Bohus?

— Det er trivlig betjening, men de trenger ikke låse oss inn for at vi skal handle der, humrer Horpestad.