KRISTIANSAND: Onsdag hadde bostyrer Bjørn Hübert Senum møte med konkursrammede Flynonstops bank, Nordea. Men det brakte ikke alle avklaringer.

— Som bostyrer er jeg interessert i om det finnes midler som kan tilfalle kreditorfellesskapet. Totalt står 11,6 millioner kroner på sperrede konti som sikkerhet for Flynonstops forpliktelser. Største enkeltbeløp er 9,8 millioner overfor CIT Aerospace, som eier Embraer-flyet Flynonstop har leaset for åtte år. Ellers er det usikkerhet knyttet til gjelden som oppstår når kunder som har kjøpt billetter med kredittkort, får pengene tilbake fra kortselskapet – som dermed får et krav mot boet, forteller Senum.

Frist i desember

Fristen for å sende inn krav til boet er 3. desember. Men Flynonstops regnskaper gir oversikt over de største gjeldspostene.

— Espen Hennig-Olsens eget holdingselskap, Tamburin Invest AS, har drøye 29 millioner kroner til gode og er suverent største kreditor. Deretter følger SAS' tekniske base på Gardermoen med 2,5 millioner, Embra Air i Frankrike med 1,7 mill., Denim Air med 1,2 mill. og Avinor med 919.000 kroner, forteller bostyrer Senum.

Han legger til:

— Dessverre kan jeg ikke hjelpe kunder som har kjøpt billetter de ikke får brukt. De må henvende seg til bank eller kortutsteder.