Politistasjonssjef Ole Hortemo, ved Kristiansand politistasjon, mener det er viktig å få nytt fengsel til Sørlandet, slik at det kan spares inn ressurser blant annet på transport av fanger. I bakgrunnen står minibussen som brukes til fangetransport. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: — Vi bruker veldig mye ressurser på å transportere fanger over lange strekninger, på grunn av manglende fengselskapasitet. Derfor er det kjempeviktig for oss å få et nytt fengsel til landsdelen, slik at vi kan spare utgifter til transport.

Det sier Ole Hortemo, politistasjonssjef ved Kristiansand politistasjon.

— Det vanligste er å transportere fanger til Åna fengsel og Stavanger fengsel. Enkelte ganger er det fullt i disse fengslene også, så tidvis har vi måttet transportere fanger helt til Nord-Norge, forsetter han.

Anslag fra Agder politidistrikt viser at det brukes rundt ti årsverk til transport av fanger. Det brukes fire årsverk til rene transportoppdrag, enten mellom fengslene i Kristiansand og Arendal eller mellom et av de lokale fengslene og andre fengsler i landet.

— Det brukes seks årsverk på fengslinger i retten og andre transportoppdrag, som å transportere fanger til, for eksempel, lege, tannlege og liknende. Inkludert i de seks årsverkene er det også fengslingsmøter og fremstillinger i retten, der mannskapet også må holde vakt, forteller Hortemo.

Arrestforvarere og politi

Det er arrestforvarerne som utfører de fleste transportoppdragene mellom fengslene. En del av oppdragene utføres av polititjenestemenn.

— Det er klart at vi helst vil bruke politifolk til politifaglig arbeid, sier politistasjonssjefen.

- Ti årsverk tilsvarer vel til stillinger. Hvor mye penger er dette?

— Det vil jeg ikke spekulere i, sier Hortemo.

Spesialbygget minibuss

Til oppdragene benyttes det en spesialbygget minibuss, som er inndelt i tre celler. I den ene cellen er det plass til tre personer, mens det er to separate enmannsceller.

— Vi er alltid to transportører i bilen. Vanligvis transporterer vi fra en til fire innsatte. Hvis det, i sjeldne tilfeller, transporteres fem innsatte, så har vi med en ekstra transportør, forteller arrestforvarer Jens Lian ved Agder politidistrikt.

Lian opplyser at bussen deles med fengselet i Arendal. Hvis bilen allerede er ute på oppdrag, og det er behov for transport av flere fanger, benyttes det sivile biler til fangetransport.