KRISTIANSAND: – Maktarrogansen jeg opplever hos Avinor irriterer grenseløst. Dette er horribelt, sier Finn Olaf Hauge til Fædrelandsvennen.

Bilen hans sto parkert på langtidsparkeringen på Kjevik mens familien feiret jul i Syden. Da de kom tilbake, hadde bilen fått store skader i fronten. Alt tyder på at skaden kommer fra en brøytebil.

– Jeg tok da kontakt med lufthavnvakten som sendte bort en vaktleder. Han konkluderte med at det nok kunne være riktig at skadene stammet fra brøyting på parkeringsplassen, forteller Hauge.

Lovet å betale

Hauge ble satt i kontakt med driftsleder Jan B. Thorsen, som i en e-post 7. januar skrev følgende: «Vi ber om å få oversendt takst og faktura på utbedringsarbeidene, og vil dekke disse kostnadene. Vi beklager bryderiet.»

STORE SKADER: Bilens lyktebøyle var revet av og hadde fått et dypt hakk, en lykt var ødelagt, støtfangeren hadde fått skader og det var skader på undersiden av fronten.

Hauge oversendte da skaderapport til forsikringsselskapet og fikk bilen på verksted. Etter at reparasjonen var utført ble han avkrevd en egenandel på 5000 kroner fra verkstedet. Årsak: Avinor responderte ikke på henvendelsen om hvorvidt selskapet som motpart erkjente skyld for skaden.

Sender ansvaret videre

Hauge antok at dette var en misforståelse og ringte derfor driftsleder Thorsen i Avinor tirsdag denne uken.

– Han husker saken, men i stedet for å beklage at dette har tatt tid sa han at det ikke er lufthavnens ansvar og at saken må tas med den som har brøytet, sier Hauge.

Avinor tilbød seg ikke å hjelpe Haugen med saken videre, men gav ham navn og nummer til den som var ansvarlig for brøytingen.

– Avinor burde håndtert saken

– Det er tullete av et organ som Avinor å komme med en slik forklaring. De kommer med total ansvarsfraskrivelse av det som skjer på deres parkeringsplass. Jeg har parkert på et lukket område hvor Avinor tar parkeringsgebyret, og hvem de leier inn til å ordne tjenester på flyplassen er meg uvedkommende, sier Hauge og fortsetter:

BETALTE SELV: Finn Olav Hauge har selv lagt ut for egenandelen til forsikringsselskapet etter at bilen hans ble påkjørt på Kjevik. – Hadde dette gjeldt resurssvake personer kunne de fått en sterkt belastende økonomisk utlegg, sier han. Foto: Torstein Øen

– Jeg leide og betalte plass hos Avinor, og da burde de i det minste håndtert saken på vegne av sin underentreprenør.

Han forteller art han har bilen parkert på Kjevik 30-40 døgn hvert år.

– Jeg er nok i kategorien for de som kan håndtere en slik sak, men hadde dette gjeldt resurssvake personer kunne de fått en sterkt belastende økonomisk utlegg, i tillegg til å være ute bil i en uke eller to.

Hauge har vært i kontakt med entreprenøren som har ansvaret for brøytingen på flyplassens parkeringer. Entreprenøren kjente ikke til saken og ville derfor ta kontakt med Avinor.

– Vi tar ikke ansvar for andres skade

Avinor har ikke forståelse for Hauges kritikk.

– Dette er en sak mellom to parter og Avinor er ikke en av disse, sier driftssjef Jan B. Thorsen til Fædrelandsvennen.

Han sammenligner episoden med at en bil skulle krasje i en annen på parkeringsplassen.

BLE PÅKJØRT: Her sto bilen parkert på Kjevik da den fikk skader i front i romjulen. Foto: Privat

– Vi forholder oss til vanlig rutine. Jeg håper ingen tror at Avinor tar ansvar for det andre gjør av skade på deres biler. Det har skjedd på vår eiendom, men det er entreprenørens ansvar. Han er klar til å ta sitt ansvar, sier Thorsen.

– Dere lovet først å betale regningen?

– Hvis han kommer tre-fire måneder etterpå og forventer at vi skal skjønne umiddelbart hvem han er, så har jeg ikke forståelse for det. Vi har veldig mange reisende. Men han må gjerne ta kontakt, så skal vi rydde opp i dette.