AGDER: — Nå må dere slutte å lete etter småting med geografisk merkelapp, for å få ting til å høres ille ut.. Regjeringen er opptatt av de store tingene som velferd og sysselsetting, og da er det som er godt for Norge også godt for Sørlandet, sier stortingsrepresentant for Ap fra Aust-Agder, Freddy de Ruiter, til Fædrelandsvennen.

Bortsett fra nyheten om to millioner kroner til Stiftelsen Arkivet tidligere i uka, er det ingen saker som omhandler Sørlandet spesielt i revidert nasjonalbudsjett. Det er sendt ut pressemeldinger om skolebygg på Ås, om jernbanesatsing i Ofoten, om oppstart av Tingvoll økopark på Nordmøre, om ny tilbud på Svinesund og mye mer, men altså ingen konkrete sørlandssaker.

— Dette er stort

— Skattepakken for næringslivet i helga, og pakken til treforedlingsindustrien forrige uke, er viktig for Sørlandet. At vi gir mellom seks og sju milliarder kroner ekstra til kommunene neste år, er viktig for Sørlandet. At fylkene får en halv milliard ekstra til fylkesveier neste år, er viktig for Sørlandet. Vi prioriterer sysselsetting og velferd. Det er ikke smått. Det er stort, sier de Ruiter.

SVs stortingsrepresentant for Vest-Agder, Alf Holmelid, mener også revidert nasjonalbudsjett er positivt før Agder. Holmelid trekker, som sin kollega fra Ap, fram kommuneøkonomi og endringene i rammebetingelsene for næringslivet, men ramser også opp følgende:

• Ekstra tilskudd til Husbanken til utleieboliger, som han mener Kristiansand kan nye godt av.

• 100 millioner til flere studentboliger. Pengene er ikke fordelt og noen millioner kan komme til Agder.

• Styrking av Arbeidstilsynet for å bekjempe todelt arbeidsliv.

• Økte integreringstilskudd slik at kommunene kan bosette flere flyktninger.

Velferd og jobb

— Det helt vesentlige er at vi trygger jobbene og prioriterer velferden gjennom kommunene. Offentlig velferd skal være så god at det ikke finnes ett saklig argument for høyresidens ideologiske privatiseringsiver, sier Holmelid, og trekker også fram miljøsatsingen i revidert:

— Vrakpanten for biler økes til 3000 kroner. Samtidig reduseres avgiften på hybridbiler. Dette er like viktig og bra for sørlendingene som for andre nordmenn, sier han.