KRISTIANSAND: — Dersom presset på prestasjoner blir for sterkt i barneskolen, så blir det ødeleggende. Det fører til prestasjonsangst, og blir du en taper i et slikt system, så kan det være direkte helseskadelig, sier tidligere leder av PP-tjenesten i Kristiansand, Arvid Alsaker til Fædrelandsvennen.

— Elever som sliter med belastninger fra før, vil få disse forsterket i en ren, prestasjonsorientert skole, og det kan lettere lede til psykiske lidelser, sier han.

Fra 5. klasse

Både Høyre og Fremskrittspartiet har programfestet å innføre karakterer fra 5. trinn i barneskolen (begge sier de vil begrense seg til karakterer i matematikk, engelsk og norsk).

Alsaker frykter at innføring av karakterer blir en realitet med Høyre og Frp i posisjon etter valget. I et leserinnlegg i Fædrelandsvennen onsdag skriver han at elevene vil møte mange problemer dersom karakterer innføres.

«Mange elever kan oppleve psykiske belastninger av dette som kan virke sykdomsframkallende. (...) All erfaring og forskning viser at når barn blir målt på sine prestasjoner og opplever nederlag, så er det ikke bare selvtilliten dette ødelegger, men også selvfølelsen, altså opplevelsen av å være verdt noe som menneske», skriver Alsaker, og fortsetter:

«Ingeniørutdanning og lignende skal prestasjonsmåles, men ikke små barns skoleliv».

- Skaper tapere

Arvid Alsaker sier at konkurranse og prestasjoner ikke bare negativt i seg selv, men at det blir negativt når «karakterene skal sikre at vi er best i verden».

— Dette er de voksnes behov som tres nedover på barneskoleelevene, med ønsket om at vi skal produsere vinnere. Det når man ikke fram med når barna er så små. Det virker mot sin hensikt, og trygge barn vil fungere og presterer bedre, sier han.

Arvid Alsaker for støtte i sitt syn fra lærerne i skolen. Utdanningsforbundet, som presenterer lærere og pedagoger, har gjort det klart at de er imot karaktersetting fra 5. trinn. Nylig gjorde også KrF og Venstre det klart at de vil kjempe mot tallkarakterer i barneskolen.

- Myk start

Mette Roth (H), leder av oppvekststyret i Kristiansand, mener imidlertid at karaktersetting ikke vil utgjøre en stor forskjell for elevene.

— Vi har vært for karakterer i mange år, og fra 5. klasse kan det gi en myk overgang til ungdomsskolen hvor man måles i alle fag, sier Mette Roth.

I Høyres valgprogram heter det kort at partiet vil innføre karakterer fra 5. trinn. Roth sier imidlertid at Høyre ønsker å innføre karakterer i norsk og matematikk fra 5. klasse, for så å utvide med engelsk i 6. eller 7. klasse.

— Elevene vurderes i dag også, og får vite hva slags nivå de ligger på. Vi tror karakterer kan motivere, og det er snakk om en gradvis innføring fra 5. trinn, sier hun.

— Men lærerne er jo ikke enige med dere?

— Ikke alle er imot dette. Vurderingsmodellen i skolen i dag fungerer på mange måter på lik linje som tallkarakterer, sier Mette Roth.