IKKE HER: Du må finne de rette kontaktene for å lade på Kilden. Foto: Ole Dag Kvamme
TRANGT: Det skal være to gratis ladeplasser i Børsen parkeringshus, men i praksis er det bare plass til én moderne elbil. Foto: Ole Dag Kvamme
GODT GJEMT: Vanlige kart har dem ikke med, men i kjelleren på Gyldengården kan du handle ladekort for 300 kilowatt og lade. For tiden fungerer ikke dette, og det er gratis nå. Foto: Ole Dag Kvamme
GODT GJEMT: I kjelleren, på venstre side, før man kjører gjennom bommen i Gyldengården, finnes det for øyeblikket fire, gratis ladestasjoner for elbiler. Foto: Ole Dag Kvamme
MÅ BETALE: I kjelleren på Slottskvartalet må du betale vanlig parkeringsavgift for å få tilgang til to ladestasjoner i kjelleren. Foto: Ole Dag Kvamme

KRISTIANSAND: — Forrige gang jeg var i Kristiansand måtte jeg rett og slett gå rundt litt på Ikea, mens jeg ladet batteriene på bilen min, sier Margaret Gulbrandsen (71) fra Grimstad.

Hun har hatt elbil i et år, og er slett ikke fornøyd med tilbudet når hun reiser til Kristiansand. Om sommeren kan hun kjøre frem og tilbake på en strømtank. Men om vinteren tar kulda mer, og hun må lade før returen til Grimstad.

"Lille Grimstad har lade-muligheter for 10 biler i sentrum – og 9 andre litt utenom sentrum! " skriver hun i et leserinnlegg til Fædrelandsvennen.

— Jeg liker å reise på forestillinger på Kilden. Der har de to stasjoner, men de har vært opptatt begge gangene. Hvorfor har de ikke flere? Det kan da ikke være så vanskelig. Det er helt idiotisk, sier Gulbrandsen.

Fem ladestasjoner

Blant fordelene ved elbiler er gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, gratis bompasseringer, fritak for rushtidsavgift, fri adgang til kollektivfelt og svært lav årsavgift.

De siste årene har salget av strømdrevne biler tatt av i Norge, men Kristiansand har stadig bare fem åpne ladestasjoner. Med 3500 parkeringsplasser det at elbilister kan lade på bare 0,1 prosent av de kommunale parkeringsplassene rundt kvadraturen.

Foruten de to gratisplassene i Kildens p-hus, har Børsen parkeringshus to gratis ladestasjoner. Men der er det så trangt at det i realiteten bare er plass til én bil. I tillegg har Slottsquartalet to ladeplasser. Men der må man betale for parkeringsplassen for å kunne få tilgang til ladestasjonen i kjelleren, så den er lite populær.

I tillegg viser kommunen til at kjelleren i Gyldengården har fire ladestasjoner utenfor betalingsbommen i kjelleren. Men der viser skiltene at man må betale 300 kroner for et ladekort med 300 kilowatt for å få tilgang til strøm.

Økt salg

Salget av elbiler i Norge har ekslodert de siste årene. På grønnbil.no registreres salget av elbiler.

I 2009 ble det i Norge solgt rundt 400 elbiler. I fjor eksploderte salget og salget ble seksdoblet i forhold til 2009, med 2400 solgte biler på riksplan. 5448 elbiler er nå regsitrert i Norge.

I Vest-Agder er trenden enda sterkere. Sju biler ble solgt i 2009, 23 ble solgt året etter, og i fjor ble det solgt 72 biler i Vest-Agder. I prosent er salget økt 22 prosent de siste tre månedene i Vest-Agder, og totalt er det dermed 153 elbiler registrert i Vest-Agder.

129 av disse er registrert i Kristiansand.

Aust-Agder følger samme trend, men antallet elbiler totalt er per mars bare 47 biler, hvorav 15 i Arendal og 15 i Grimstad.

- Ingen planer

— Vi har problemer med det tekniske, så for tiden er det gratis å lade der. Jeg mener man kan parkere to i Børstorget, så jeg regner det slik at vi har ti plasser i Kristiansand sentrum, sier daglig leder Raymond Solaas i Kristiansand Parkeringsselskap.

Han sier Kristiansand kommune ikke har planer om flere plasser.

— Vi har ikke planer om flere plasser. Skal vi ha flere, er det avhengig av en satsing fra Kristiansand kommune, sier Solaas.

- Hvorfor setter ikke dere av egne midler til flere plasser?

— Vi har ikke registrert henvendelser om større behov enn i dag. Vi er avhengig av tilbakemeldinger. Vi er bare en liten enhet i kommunen. Skal vi ha flere plasser, må vi gjøre det i samarbeid med kommunen, sier Solaas.