DOVRE: I Fagertunveien på Dovre skal det bygges 34 leiligheter. Foto: Erlend Olsbu
TINGSAKER: På Stansefabrikken på Tingsaker ønsker Tom Rune Stedal å bygge 200 leiligheter. Foto: Erlend Olsbu
LOFTHUS: 21 leiligheter står ferdig. Her skal det bygges 35 leiligheter til. Foto: Erlend Olsbu

LILLESAND: De siste ukene har utbyggere lansert konkrete planer for store leilighetsprosjekter i og rundt Lillesand sentrum. Tom Rune Stedal står bak det største, som omfatter 200 leiligheter på Tingsaker.

— Første byggetrinn kan være ferdig i slutten av 2014 eller begynnelsen av 2015, sier Stedal.

Byggeplanene lanseres samtidig med at markedet på Sørlandet er i ferd med å stoppe opp. Ifølge Finn.no sank kvadratmeterprisen for leiligheter i Lillesand med 13 prosent fra januar 2012 til samme måned i år. Omsetningstiden har i samme periode økt fra 72 til 119 dager.

Det bekymrer ikke Stedal.

— Prosjektet er stort og vil gå over flere år, da må det påregnes noen svingninger i markedet. Når salgsprisene og omsetningshastigheten synker, senkes også prisene på byggekostnader, sier Stedal.

Dårlig salg i sentrum

FOSSBEKK: Her skal det bygges 57 leiligheter. Foto: Erlend Olsbu

I Lillesand sentrum foreligger det planer om flere leilighetsbygg, blant annet på Fossbekk. Leilighetskomplekset omfatter 57 leiligheter fordelt på tre byggetrinn. Det første trinnet ble utsatt på grunn av dårlig salg, og utbyggerne satset i stedet på å realisere trinn to. En måned etter at leilighetene her ble lagt ut for salg er åtte av 19 leiligheter solgt.Eiendomsmegler Tone Solheim Grøsle i Plussmegleren er fornøyd, selv om kravet om 60 prosent salg ennå ikke er oppnådd.

— Sier dette noe om behovet for leiligheter i Lillesand?

— Behovet for leiligheter er der, men det er ikke et desperat behov slik det var tidligere. Folk ligger ikke i sovepose for å skaffe seg tak over hodet. Folk velger leilighet ut fra beliggenhet og kvalitet. Det stiller sterke krav til de som bygger, som må tenke helhetlig og ikke minst må de ha god tid, sier Grøsle.

Ett Agder-marked

Tom Rune Stedal lar seg ikke skremme av leilighetene på Fossbekk ikke går unna.

— Selv om det er mange leiligheter som er under planlegging i Lillesand nå virker det som mange av prosjektene er i høyere prisklasse. På Stansa legger vi opp til leiligheter for alle, det vil si små leiligheter for førstegangsetablerere, rekkehus for småbarnsfamilier, større leiligheter for eldre, samt noen større leiligheter med takterasse, sier Stedal.

— Blir det viktig å være først?

— Jeg tror ikke det er viktig å komme først ut i markedet, da Lillesand er sentralt plassert i Agder. Hvis prosjektene er bra og riktig priset vil nok folk flytte fra nærliggende kommuner og markedet blir større, sier Stedal.

Bystyrepolitiker og nestleder i planutvalget, Arne Gulbransen (Frp), ser svært positivt på de mange prosjektene.

— Det er mange spennende planer. Det velger jeg å tolke som at eiendomsbransjen har stor tro på Lillesand. At salgstiden er noe lengre for tiden er bare sånn det er akkurat nå. Om sju-åtte måneder kan situasjonen være helt annerledes, sier Gulbransen.

Sentrumsutvikling

At prisnivået har stagnert ser han også lyst på.

— Det positive med det er at det kanskje blir lettere for folk å komme inn på boligmarkedet, sier Arne Gulbrandsen (Frp).

— Er det ønskelig at alle disse prosjektene blir realisert?

— Hvis handelsstanden skal en mulighet i konkurransen med diverse kjøpesentre må vi få folk til å bo så sentrumsnært som mulig, sier Gulbrandsen.

Positivt for kjøperne

Samfunnsøkonom Karl Robertsen ved UiA mener den storstilte byggingen er godt nytt for potensielle kjøpere.

— Prisene i Kristiansand-området har vært for høye. At nivået flater ut er etter min mening en normalisering. For kjøperne er det absolutt positivt, sier Robertsen.

Mye av årsaken til prisutviklingen skyldes omfanget av nybygging.

— De siste årene har man vært flinke til å få ut potensialet i nye områder. Det gjelder spesielt i Kristiansand, men også Lillesand, sier Robertsen.

Han mener Lillesand er i en særstilling på grunn av nærheten til Kristiansand.

— Byggingen av ny vei hadde en helt klar effekt på prisnivået i Lillesand. Vestover er det mye større problemer. At det nå bygges mye i Lillesand viser at vi begynner å få et bo- og arbeidsmarked som fungerer, sier Robertsen.