hjemmeside_andreasthorkildsen.jpg Foto: Skjermdump
facebookside_håndballjentene.jpg Foto: Skjermdump
MEKTIG: IOK-sjef Jaques Rogge styrer IOK med myndig hånd. Foto: Ben Curtis

LONDON: De rundt 10.500 utøverne fra rundt 200 land som deltar i OL i London er underlagt strenge regler for hva som er lov og ikke lov. De kan for eksempel dele sine opplevelser med sine fans på hjemmesider, Facebook og Twitter. Men det er lett å trå feil, og da kan konsekvensene bli store.

Kjetil Flygind OL vignett

Halvor Lea er medierådgiver i Olympiatoppen og presseansvarlig for den norske OL-troppen. Han sier Norge jobber aktivt for å overholde reglene og har fått anerkjennelse av IOK for å informere om når reglene har blitt brutt.— Vi har en policy om åpenhet overfor IOK på dette området, og har alltid varslet selv når vi har oppdaget brudd på bestemmelsene. Derfor har vi goodwill hos IOK, og de vet at vi jobber seriøst for å overholde reglene. Ettersom vi over lang tid, og gjennom mange OL, har vært åpne og proaktive overfor IOK, har det aldri vært aktuelt med reaksjoner fra IOKs side.

I korte trekk fungerer det slik:

  • IOK oppmuntrer utøvere til å dele sine opplevelser på sosiale medier som Twitter, Facebook, hjemmesider og så videre.

  • IOK tillater utøvere å legge ut bilder av seg selv, dog ikke av idrettsaktivitet/seremonier og så videre (det som er tv-rettighetsbelagt).

  • Blogging og twitring kan ikke ha et kommersielt innhold.

  • Ytringene reguleres av IOKs charter, og skal bare handle om deg selv. Du kan ikke skrive om eller legge ut bilder av andre, uten at de som er avbildet selv har godkjent det.

  • Det er bare olympiske sponsorer som kan benytte en OL-deltaker og/eller OL-ringene i markedsføring i OL-perioden fra 18. juli-15. august. Alle andre sponsorer må stoppe all reklame og annonser med OL-deltakere i denne perioden. OL-ringene kan aldri benyttes av andre enn de som har kjøpt retten til å benytte dem kommersielt.

  • Det er ikke tillatt med noen form for reklame på klær og utstyr, bortsett fra vanlige merker på klærne (Nike, Adidas osv)

  • Det er ikke tillatt for akkrediterte utøvere å opptre mediemessig som journalist/intervjuer/fotograf m.m.

Kan kastes ut

Det betyr at spydesset Andreas Thorkildsen ikke kan stille opp i en reklamekampanje for en av sine mindre sponsorer i OL-perioden, men kun for de offisielle OL-sponsorene. For skulle det skje en glipp og IOK finner ut av det, kan konsekvensene bli betydelige for utøveren.

— Konsekvenser av brudd på bestemmelsene kan være at man får en advarsel, man kan miste akkrediteringen, diskvalifikasjon, eventuelt rettslige skritt eller andre sanksjoner, avhengig av alvorlighetsgrad, forklarer Halvor Lea.

Tidligere var det ikke lov til å oppdatere egne nettsider. Det er lov nå, men det er ikke tillatt å ha egne sponsorer, kun olympiske sponsorer på sidene.

Mange utøvere, deriblant Martin Spinnangr, er så redde for å trå feil at de stenger ned hjemmesidene sine i perioden.