Skal yre av liv: Sommerbyen låner suksessoppskriften til Julebyen, og Kvadraturforeningen blar opp rundt én million kroner for å lokke lokalbefolkningen og sommergjestene til Kvadraturen i perioden 5. juli til 11. august. Foto: Lars Hoen

KRISTIANSAND: — Målet er at man skal føle at man går igjennom en skikkelig sommerby. Kvadraturen kommer til å fremstå mye mer fargerik. Folk vil absolutt merke en forskjell, sier Harald Andersen, leder i Kvadraturforeningen i Kristiansand.

NYTT KONSEPT: Harald Andersen i Kvadraturforeningen sier barnefamiliene står i fokus for pakkekonseptet Sommerbyen Kristiansand. Foto: Jon Anders Skau

Torsdag kom varehandelsrapporten for Kristiansand, som viser at Sørlandsparken opplever tidenes omsetningsvekst, mens Kvadraturen står mer eller mindre på stedet hvil. Nå vil Andersen hente fram suksessoppskriften fra julesatsingen for å gjøre Kvadraturen attraktiv for sommergjestene.

Tar grep

— Først må jeg bare si at tallene i varehandelsrapporten ikke er uventede. Kvadraturen kan aldri måle seg med Sørlandsparken i omsetningsøkning per år, fordi det er en helt annen utbygging i parken enn det er i bysentrum. Når det er sagt gjelder det å tenke nytt, og nå ønsker vi å gjenta suksessen fra i fjor jul. Målet er å bli landets desidert beste sommerby, og vi har jo et fantastisk utgangspunkt å bygge videre på, mener Andersen.

I desember i fjor brukte Kvadraturforeningen mellom fire og fem millioner kroner på å gjøre Kristiansand til Norges flotteste juleby. Nå vil foreningen investere rundt én million kroner på å gjøre det samme i sommermånedene.

— Satsingen i desember gjorde at halvparten av butikkene i sentrum opplevde en omsetningsøkning på 10 prosent eller mer. I tillegg fikk vi utrolig mange hyggelige tilbakemeldinger fra publikum. Da måtte vi prøve å få til noe lignende i sommermånedene, sier Andersen.

Satser på barna

Planen er å sette inn støtet fra 5. juli, da Handelens dag går av stabelen, og fram til Sommerløpet arrangeres 11. august.

— En rekke, store aktiviteter er jo allerede planlagt i dette tidsrommet, sånn som sykkelløpet Sørlandet Grand Prix, Palmesus og SuperSonic, for å nevne noe. Så vi får god drahjelp, og vi tenker å markedsføre alt under samme paraply. Men vi kommer til å satse på en rekke nye tiltak i tillegg, påpeker Andersen.

— Kan du nevne noe?

— Vi kommer til å satse på barnefamilier og bygge egne oaser for barn, med sandkasser, plaskebasseng, lekesaker, musikk, og andre gøye aktiviteter. Disse vil bli plassert opp gjennom hele Markens, fra Slottet til Sandens, samt i noen av sidegatene. I tillegg vil det hver torsdag, noen timer før Sommer på Torvet begynner, være underholdningsshow på scenen for barna. Og vi lanserer noe vi kommer til å kalle Jakten på Christian Quart, en skattejakt for de minste, forklarer Andersen.

— Blir det noe for de voksne også?

— Ja, ideelt skjer det noe for alle hver eneste dag, og hele Markens vil bli pyntet i enda mer blomster enn vanlig. Men vi er kun én aktør, det er mange andre også, og det er riktig at vi har fokus på det som skjer på dagtid. Så ordner restaurantene og utelivet det som skjer på kvelden.