FARSUND: Neste uke åpner en tredel av den nye riksveien mellom Hanesund og Ulland, men bare denne delstrekningen har til nå kostet mer enn det hele prosjektet skulle koste.

Les også: Katastrofeøvelse i Ravneheitunnelen

Ifølge tall Farsunds Avis har fått tak i, vil strekningen mellom Hanesund og Sande, som åpnes til uken, koste totalt 370 millioner kroner. I 2001 forutsatte man at hele strekningen mellom Hanesund og Ulland skulle koste 306 millioner.

Det er beregnet at strekningen mellom Sande og Ulland, som innebærer utbedring av dagens vei, vil koste 235 millioner kroner. Dermed vil de 20 kilometerne mellom Hanesund og Ulland totalt komme på 605 millioner, ifølge Farsunds Avis.

— Voldsom kostnadsvekst

Prosjektleder Kjell Soltvedt i Statens vegvesen har ingen god forklaring på hvorfor prosjektet har blitt dobbelt så dyrt i løpet av åtte år.

— Det er det vanskelig å svare eksakt på, men det har vært en voldsom kostnadsvekst i anleggsmarkedet, sier han til Farsunds Avis.

Også påkostede Ravneheitunnelen, som med sine 3,3 kilometer blir Sørlandets lengste tunnel når den åpnes neste uke, får mye av skylden for sprekken. Arbeidet med tunnelen har vært forfulgt av uforutsatte hendelser.

— Lekkasjer og ras i tunnelen spiller inn, samtidig har det kommet økte krav til tunnelsikkerhet gjennom nye EU-direktiver, påpeker Soltvedt.

Økning på 98 prosent

Den totale sprekken på prosjektet tilsvarer en økning på hele 98 prosent.

— En kan nok ikke påstå at den opprinnelige kostnadsrammen var god nok, men den ble beregnet på best mulig måte den gang, sier Soltvedt.

Det var Statens vegvesen som utarbeidet den opprinnelige kostnadsrammen i 2001, og som i 2008 måtte oppjustere den. Listerpakke-prosjektene ble så mye dyrere at bompengeperioden ble vedtatt utvidet med fire år.

Dermed må bilistene betale for overskridelsene. Prosjektet er delvis bompengefinansiert.

— Noe av denne kostnadsøkningen må bilistene ta, og noe må staten ta, sier Soltvedt, som er sikker på at det ikke vil komme en ny overskridelse på strekningen mellom Hanesund og Sande.

Håper på gunstigere priser

Han er også rolig for at det ikke vil komme en ny sprekk i det videre arbeidet med strekningen mellom Sande og Ulland.

— Vi har regnet på kostnadene på nytt i høst, og vi kom innenfor kostnadsrammen. Anleggsmarkedet er også annerledes enn for et par år siden, og vi håper derfor på gunstigere priser, sier han.

Hele strekningen skal etter planen stå ferdig i 2012.