- Vi er slitne, lei og veldig oppgitt, sier Rita Log til fvn.no. Foto: Montasje

SE INTERVJU MED PASSASJERENE FRA DANSKEBÅTEN PÅ WEB-TV

KRISTIANSAND: Rita Log fra Flekkefjord er sammen med sin 11 år gamle datter på ferga som nå er på vei til Kristiansand fra Danmark. Ferga skulle gått 13.45 i går ettermiddag, men er nå ikke ventet til Kristiansand før klokken 12.00 i formiddag, over et halvt døgn forsinket. Hun er oppgitt over selskapet.

— Været er det været er og forsinkelser kan jo oppstå, men jeg og andre reagerer på manglende informasjon og ansvarsfraskrivelse fra Color Lines side.

Sammen med datteren og et reisefølge fra svømmeklubben i Flekkefjord er Rita Log påvei hjem fra et svømmestevne. Hun har hatt ansvaret for tre barn på turen.

— Vi er såpass kraftig forsinket at jeg hadde trodd Color Line hadde spandert et måltid eller noe, men til og med vann for å svelge sjøsyketabletter måtte vi kjøpe. Jeg synes det er smålig at de ikke en gang kunne gi oss et glass vann, sier hun.

I tillegg til servicen mener hun Color Line kunne vært mye bedre på informasjon.

— Vi ble vekket klokken 07.00 i dag morges og fikk beskjed om at vi skule være inne til 08.00. Vi sto opp, gjorde oss klare og gikk mot utgangene. Først da fikk vi beskjed om at vi ikke skulle være inne før 16.00. Nå sier de 12.00, forteller hun.

— Vi får ulike beskjeder hele tiden. Det er frustrerende. Vi er slitne, lei og veldig oppgitt. Jeg reiser nok ikke med Color Line igjen, sier hun.

Ferga er ventet til kai i Kristiansand ved 12.00 nå i formiddag.

— Nå ventes skipet inn klokka tolv. Først fikk vi beskjed om at den skulle være inne i firetiden, men det ser ut til at været har bedret seg, sier markedssjef Odd Grønberg.

Passasjerer har nå sittet på ferga i snart et døgn, på grunn av det dårlige været.

— Skipet måtte kjøre veldig sakte langs kysten. De sleit fryktelig med vinden, forteller markedssjefen.

Mange er kritiske til hvordan dere håndterte denne situasjonen, hva har du å si til det?

— Jeg synes ikke det er urimelig at det er kritiske røster blant så mange passasjerer. Utfordringen vår er at vi har en forventning om at vi hvert øyeblikk kan gå inn, i stedet for å ta en avgjørelse om å gi opp, sier Grønberg.

Nå vil Color Line se på situasjonen og ta lærdom.

— I dag kan du være sikker på at vi har noen runder på hva som skjedde. Men det er forskjellige rammer for hver situasjon. Men noe lærer vi hver gang.