HELSINKI/KRISTIANSAND: — Vi forsøker igjen nå på torsdag, opplyser bobestyrer i advokatbyrået Hamnarström Puhakka Partners, Juho Lenni-Taattola, til fvn.no.
For to uker siden ble skipet fra 1982 forsøkt solgt på auksjon. Flere kjøpere var ifølge Lenni-Taattola svært interessert i å kjøpe skipet, men ingen klarte å få skaffet seg nødvendige lån.
— Det manglet 1,5 millioner euro på å få til et salg, opplyser bobestyreren.
En av de mest aktuelle kjøperne i salgsprosessen har ifølge irishexaminer.com vært den britiske skipseieren Frank Allen som fikk til en låneavtale med en finsk bank. Allen har planer om å blåse liv i ferjeruten mellom Cork og Swansea. Men det har ikke lyktes å komme i havn med noen avtale.
— Det kan stemme at denne personen har vært en av de mest aktuelle kjøperne, sier bobestyrer Lenni-Taattola.
Den finske bobestyreren håper fortsatt på å få omkring 10 millioner euro for den gamle skipstraveren.
— Jeg håper vi kan oppnå en pris på minst 9 - 10 millioner euro, sier han.
Da Color Line solgte skipet til finsk-russiske Stella Lines for omkring ett år siden , ble det avtalt en salgssum på 13 millioner euro. Color Line har imidlertid utestående omkring tre millioner euro.
Ifølge finsk lov er det ikke lov å gå ut med noen minimumspris på skip som selges, men bobestyreren sier det likevel foreligger noen retningslinjer knyttet til dumping.
— Et skip som selges kan ikke selges til "dumping-pris". Men det vil alltid være en diskusjon om hvor grensen går mellom et røverkjøp og dumping, sier han.
Forrige auksjon ble markedsført gjennom Tradewinds.no , men det er ikke klart hvor auksjonen vil bli markedsført denne gangen.