KRISTIANSAND: – Vi har merket oss at de kriminelle er overrepresentert i ulykkesstatistikken, og ønsker å luke ut disse, sier UP-sjef i Agder og Rogaland, Steven Hasseldal.

Blant tiltakene UP-sjefen ønsker å bruke i større grad er å ta lappen fra personer som blir ansett som ”uegnet” til å inneha førerkort. Med det menes ikke nødvendigvis de som er tatt for råkjøring eller fyllekjøring, men kan være bråkmakere og voldsmenn.

– De som stoppes har i stor grad et rulleblad fra før. Vi ønsker å sette inn ressursene mot denne gruppen, blant annet har vi muligheten til å ta førerkortet fra ikke-edru personer. Et eksempel kan være en person som havner i bråk i beruset tilstand flere ganger. Han har ikke kjørt bil, men kan være uskikket til å ha førerkort, sier Hasseldal.

– Men vil ikke mange kjøre videre likevel?

– Jeg tror de fleste vil avstå fra å kjøre hvis de mister førerkortet. Uansett vil det bli lettere for å oss å stoppe dem. Kan de vise et gyldig førerkort kan de ofte bare kjøre videre, sier Hasseldal.

Hva mener du? Si din mening!

Mistet lappen etter festbråk

Undersøkelser gjort av politiet viser at 35 prosent av de som forårsaket dødsulykkene i 2004 og 2005 var tidligere straffet.

I april ble en nå 20 år gammel mann fra Egersund fratatt førerkortet i en periode på tre år. Etter flere naboklager på grunn av høylytt festing kom politiet frem til han ikke var edruelig nok til å inneha førerkort. Mannen er ifølge Stavanger Aftenblad aldri dømt for noe tidligere. Til høsten skal saken avgjøres i Dalane tingrett.

– Utfallet av denne saken blir svært spennende, ettersom det kan få betydning for videre praksis, sier Hasseldal.

I går presenterte Statens vegvesen sine konklusjoner etter å ha undersøkt samtlige av fjorårets dødsulykker i Agder-fylkene, Telemark, Buskerud og Vestfold. Årsakene er mange, men spesielt pekes det på manglende bruk av bilbelte, høy hastighet og ruspåvirket kjøring.

Veivesenet kommer med flere forslag til tiltak, og etterlyser blant annet økt kontrollvirksomhet fra politiets side. UP-sjef Hasseldal er ikke overrasket over resultatet av veivesenets analyser.

– Fart, rus og bilbelte har vært fokusområdene våre lenge. Så dette er ikke noe nytt, sier Hasseldal.

— Er en sammenheng

Bruk av uregistrerte kjøretøy, dårlige dekk og tekniske mangler er andre problemområder veivesenet har identifisert i sine analyser. Hasseldal mener det helt klart er en sammenheng mellom flere av problemområdene.

– Vi ønsker å stoppe de som representerer de største farene i trafikken. Kommer det en bil med feil farge på oblatene er det gjerne andre ting som ikke er som det skal være, sier Hasseldal.

Han mener et bedre tilpasset lovverk og teknologi vil kunne gi politiet bedre arbeidsvilkår. Politiet kan dessuten utnytte de mulighetene de har bedre enn de gjør nå.

UP-sjefen ser også frem til å kunne ta i bruk narkometeret, som etter planen kommer i 2010. – Teknologien blir stadig bedre. Når det gjelder narkotika ønsker vi faste grenser. Vi trenger et lovverk som sier når man er påvirket. I dag opererer vi med toleransegrenser for narkotika, mens det for alkohol er samme grensen for alle. Er du narkoman, kan du kjøre bil, virker det som, sier Hasseldal.