Kristiansand: — Jeg kan ikke huske at vi tidligere har opplevd at virksomheten ikke samarbeider i en slik sak, sier Niels Nyberg, seksjonssjef i Mattilsynet.

Kritikken kommer etter at Bakgården Restaurant ikke meldte fra til Mattilsynet om en mulig matforgiftning 9. desember 2006. Flere ble syke

12. desember fikk tilsynet melding fra en spisegjest på Bakgården Restaurant om at fem av ti personer i et følge var blitt syke etter å ha spist biffmiddag på restauranten.

Symptomene skal i hovedsak ha vært kvalme og oppkast.

— Bedrifter har plikt til å melde slike saker videre til oss, spesielt når flere personer er blitt syke, informerer Niels Nyberg.

Eier av Bakgården, Rune Kaarbø, sier at det ikke har vært et bevisst forsøk fra restauranten å hindre undersøkelser. Han beklager det som har skjedd.

— I utgangspunktet har vi behandlet saken feil. Det er veldig beklagelig. Tilbakemeldingen er en rutine som skulle vært inne i våre bøker, opplyser Kaarbø.

Han understreker at rutinene nå er kommet på plass, og at noe tilsvarende ikke kommer til å skje igjen.

Nøye med hygienen

Kaarbø forteller at bedriften er svært nøye med hygienen, og at de senest i november fikk besøk av Mattilsynet.

  • De gjennomførte en grundig undersøkelse, og alt var i orden.

Personen som klaget til Mattilsynet tok selv kontakt med Bakgården for å gi beskjed om det inntrufne.

Ifølge vedkommende, avviste restauranten ethvert ansvar for sykdommen. Personen fikk også beskjed om at det ikke var noe poeng i å kontakte Mattilsynet, da tilsynet nylig hadde vært på inspeksjon og da hadde funnet alt i orden.

I brevet til restauranten står det blant annet:

«Det er ellers meget kritikkverdig at restauranten ikke bare unnlot å melde fra til Mattilsynet om meldingen om mulig matforgiftning, men aktivt frarådet klageren å kontakte Mattilsynet».

Vil spille på lag

— Jeg kan selvfølgelig ikke motbevise at restauranten har frarådet personen å kontakte Mattilsynet, men tror ikke at det kan ha blitt sagt. Vi har ingen grunn til å frykte Mattilsynet og vil spille på lag med dem, sier Kaarbø.

Han skulle gjerne ha fått et klart svar på hvorfor gjestene ble syke, men sier at det ikke er mulig.

— Slik saken står, er det ikke mulig å finne ut om det skyldes oss eller noe annet.

Trist sak

Mattilsynet har nå avsluttet saken uten å konkludere om gjestenes sykdom skyldtes matforgiftning fra restauranten. Likevel opprettholdes mistanken mot spisestedet.

— Dette er en veldig trist sak for oss. Vi streber etter å være en bra bedrift, understreker Rune Kaarbø.