BIRKENES: — Nå er det nok ikke realistisk med 200 tomter slik det ser ut nå. Det er fire grunneiere inne i bildet, deriblant kommunen. To av grunneierne vet jeg egentlig ikke hvor interesserte er i dette. Kanskje kan de komme etterhvert. Er det økonomi i utbyggingen, kan det nok bli snakk om 100 tomter i første omgang, sier teknisk sjef i Birkenes, Geir Ove Tørnkvist.Nå skal de folkevalgte ta stilling til hvilken av fire alternative tilførselsveier som er den gunstigste. Natveitåsen ligger et stykke sør for skolene på Birkeland, i et vestvendt terreng mellom riksveg 402 til Lillesand og Tveideveien. Tre av forslagene går ut på vei inn fra Tveideveien. Ulempen er at man må krysse den gamle jernbanelinjen til Flakksvannsbanen, enten det skjer i plan, under eller over. Det fjerde alternativet er vei inn fra riksveien. Mens de tre forslagene fra vest innebærer en vei på 320-470 meter, er alternativet fra øst hele 850 meter.Trafikkmessig har begge løsningene sine ulemper. Avkjørsel til Tveideveien fører med seg økt trafikk fra Skolebakken inn mot sentrum, der mange skolebarn ferdes. En avkjørsel ut på riksveien kan være trafikkfarlig, på grunn av høy fart.Tørnkvist, som er saksbehandler i denne saken, mener en adkomst fra Tveideveien er det beste. Adkomsten er oversiktelig og blir opplevd som lys og vennlig, terrenginngrepene blir små, og avstanden til Birkeland er den korteste. En planfri kryssing av den nedlagte jernbanelinja vil være mest skånsom mot terreng og omgivelser, mener han.Da saken sist uke var oppe i kommunale fora, var det bare kommet muntlige signaler fra veivesenet. Man anbefalte sterkt en avkjørsel fra Tveideveien. Avkjørsler til riksveier har store fare for ulykker. Og dersom det blir avkjørsel ut på Lillesandsveien, vil veivesenet kreve at kommunen bygger gang- og sykkelvei helt ned til Birkeland sentrum.Adkomstvei fra Tveideveien er beregnet til 4-4,5 millioner, fra Lillesandsveien til sju millioner - uten gang- og sykkelveien. Dersom kommunen må bekoste en slik vei, faller hele prosjektet i Natveitåsen bort, mener Tørnkvist. Kostnadene blir for høye.Planutvalget i Birkenes utsatte saken før helgen for å få avklart om veivesenet ville ha noen innsigelse mot en avkjørsel til riksveien.