KRISTIANSAND: — I mine 34 år som flyger har jeg aldri opplevd at dette instrumentet er aktivert for å unngå kollisjon, forteller Rolt.Flykapteinen har bare lest om nestenulykken nylig sør for Kristiansand da et fly fra Braathens og Maersk Air ved en feiltagelse befant seg i samme høyde og systemet grep inn og varslet Braathens-flygerne om situasjonen.Rolt kjenner ikke detaljene i det som skjedde, men ser ingen grunn til at noen skal bli redd for å fly etter den episoden.- Flyene har bedre utstyr enn før, det samme har flygelederne som styrer trafikken. Med statistikk i hånd kan jeg si at det aldri har vært tryggere å fly enn nå, kommenterer kapteinen om bord i maskinen til Norwegian Air Shuttle, som flyr for Braathens.De viktigste

— De viktigste instrumentene kalles Basic T, de er formet som en T og sitter rett i synsfeltet foran både kapteinen og annenflygeren. Det er altså et dobbelt sett av de samme instrumentene. Aller viktigst er den kunstige horisonten som viser hva som er opp og ned når vi flyr i dårlig sikt. Hastighetsmåler, høydemåler og kompass er de andre vitale instrumentene, tilføyer Rolt.- Hvorledes virker TCAS (Traffic Collision Avoidance System)?- Det kan jeg ikke demonstrere på bakken, systemet fungerer bare mens vi er i lufta. Nå skal jeg straks fly til Stavanger, og når vi har tatt av fra Kjevik vil kontrollen på Sola flyplass få et radarekko fra vår transponder (sender) inn på sin radarskjerm. Det er kontrollen her som dirigerer oss og vet nøyaktig hvilken høyde vårt fly befinner seg i.Hvis to fly kommer for nær hverandre, er det flygelederne som oppdager dette og gir oss beskjed. Vi ser annen trafikk på den lille TCAS-skjermen. Om et fly befinner seg over eller under oss, er på vei opp eller ned. Hvis vi kommer for nær, blir skjermen fylt med et hvitt triangel, er vi enda nærmere skifter fargen til gul og samtidig sier en stemme: «Traffic, traffic.»Ved kollisjonsfare er det en rød og en grønn sektor på skjermen. Da må vi komme oss ut fra den røde til den grønne sektoren. Flykontrollen gir oss beskjed om vi skal klatre eller gå ned. Når kollisjonsfaren er over, lyder en stemme igjen som varsler: «Clear off traffic.»- Systemet er viktig, men altså sjelden i bruk?- Det skjer ikke veldig ofte, men nær flyplasser og når trafikken er stor så hender det at det blir aktivert og viser gul farge.- Hvor stor er avstanden mellom flyene når systemet varsler?- Gul farge kommer når avstanden til et annet fly er 20 til 48 sekunder, mens rød farge og kollisjonsfare er mellom 15 og 35 sekunder til et annet fly, sier Rolt.Gode rutiner

Robert Haast, informasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, mener det ikke er grunn til flyskrekk.- Flyselskapene har fått bedre rapporteringsrutiner. Jo mer vi lærer, desto mer kan vi forebygge og bidra til å øke flysikkerheten. Det har ikke vært dødsulykker verken i år eller i fjor med rutefly i Norge, sier Haast.Overfor Nettavisen uttaler informasjonskonsulent Trine Løvberg i SAS at flyselskapet hadde flere feil i fjor. De 60 rapporterte problemtilfellene utgjør 0,2 prosent av de månedlige flyvingene til SAS. Stort sett dreier det seg om små feil.Aldri vært sikrere

Forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt har sett på ulykkestallene for luftfarten i Norge mellom 1970 og ut århundret. Han peker på at det aldri har vært tryggere å fly enn nå, og at utviklingen etter 1990 har vist at de store ulykkene på 80-tallet ikke varslet noen forverring av flysikkerheten.I 1988 ble 36 mennesker drept ved Torghatten, og året etter omkom 55 mennesker utenfor Hirtshals i et charterfly på vei fra Oslo. Innenlands er det Braathens' krasj i Asker lille julaften 1972 den verste de siste 30 årene. 40 av de 45 passasjerene i flyet på vei fra Ålesund til Oslo mistet livet i denne ulykken.Ti tips for sikkerhet

1. Fly direkteruter der det er mulig for å unngå mellomlandinger. De fleste ulykker skjer ved avgang, når flyet stiger, går inn for landing og ved selve landingen.2. Velg større fly. Fly med plass til mer enn 30 passasjerer er utstyrt og sertifisert etter de strengeste bestemmelser. Ved alvorlige uhell er det større sjanser for å overleve i et stort fly.3. Lytt til informasjonen før avgang. Nødutganger kan være plassert på forskjellige steder i ulike flytyper.4. Legg ikke tunge ting i hattehylla over setet. Har du eller andre passasjerer problemer med å løfte en gjenstand på plass, er det ikke sikkert hattehylla tåler påkjenningen hvis det oppstår kraftig turbulens.5. Sitt alltid med setebeltet fastspent. Da er du ekstra beskyttet i tilfelle uventet turbulens.6. Hør på flymannskapet. Deres viktigste jobb om bord er å sørge for flyets sikkerhet. Blir du bedt om å feste setebeltet, gjør det først og still eventuelle spørsmål etterpå.7. Det er en lang liste over farlige materialer som ikke er tillatt å ta med i flyet, og sunn fornuft tilsier at du ikke tar med deg ting i kabinen som flyselskapet forbyr. Er du i tvil, spør selskapet.8. La flymannskapet skjenke varm drikke for deg og gi koppen til deg. De er trent for å helle te og kaffe i et fly som ofte er tettpakket med passasjerer og som kan gjøre en uventet bevegelse.9. Var varsom med alkohol. På grunn av trykket i kabinen er virkningen av alkohol sterkere enn på bakken.10. Skulle det oppstå en nødssituasjon der det er nødvendig å evakuere flyet, følg instruksjonen fra mannskapet og forlat flyet så raskt som mulig.